Twee seizoenen in 1 dag

17 juni 2023 - Stykkishólmur, IJsland

Het is altijd afwachten met het weer in IJsland maar de foto van de Kirkjufellfossar laat precies zien wat de weergoden vandaag te bieden hadden. Het kon veel beter maar zeker ook veel slechter. En beide weertypes hebben we gehad: two seasons in one day.

20230617_174449

Vandaag is Onafhankelijkheidsdag in IJsland. De IJslandse vlag was prominent aanwezig en vandaag wordt de dag voor de 79e keer gevierd. In 1944 regelden de IJslanders met de Amerikanen die het land tijdelijk bezetten, dat ze -in ruil voor een legerbasis op het eiland bij Keflavik- onafhankelijk werden van Denemarken. Het moederland kon er niets tegen inbrengen aangezien het zelf werd bezet door de Duitsers.

Mystiek

Wij  reisden over het het grote schiereiland Snaefellsness, de grote uitstulping aan de westkant (halverwege noord en zuid). De eerste stop was de krater Eldborg. Het was heiig, maar bij nadering werd het mistig en tijdens het lopen begon de miezer en de recht-toe-recht-aan regen (heel kort). Mystiek zeggen we dan, IJsland is dan mystiek. Mystiek als eufemisme voor guur en herfstig. Het had iets minder mystiek gemogen.

DSC04442DSC04450

Na de wandeling reden we naar het westen. Het wordt lichter, zo hielden wij de moed er in. En warempel, er kwamen stukjes blauw aan de hemel en bij aankomst bij het pittoreske kerkje van Budir brak de zon door en presenteerde de grote gletsjer op de Sneeuwberg (Snaefelljoküll) zich in volle glorie.

20230617_131311DSC04497DSC04509DSC04480

De zon hield vol tijdens de mooie wandeling langs de kliffen van Hellnar naar Arnastapi en zo kwamen we bij de statige Kirkjufell en zijn watervallen. De lucht had blauwer gekund, maar het ook leigrijs kunnen zijn. We zijn tevreden over de foto’s van deze iconische plek.

DSC04603DSC04578DSC04629DSC04546DSC04649

De IJslanders zeggen dat als het weer je niet bevalt, je even geduld moet hebben. Dat bleek wel weer.

Morgen hebben we een reisdag naar de hoofdstad van het noorden: Akureyri.

Wasda?

Roept u maar: wat zie je?

20230617_184022

1. Jose:
    17 juni 2023
    Toch geen dierenkop????
  2. Jeannet:
    18 juni 2023
    Mooie foto’s jammer dat het weer niet zo mooi is
  3. Albert en Ronald:
    18 juni 2023
    En José heeft gewonnen! Inderdaad, tussen de karbo's en het gehakt liggen de schapenkoppen. Rare jongens, die IJslanders
  4. Heleen:
    18 juni 2023
    Prachtige foto's en verhalen! Heel veel plezier jullie!!
  5. Tineke:
    18 juni 2023
    Foto’s en verhalen roepen weer mooie herinneringen op!
    Enne , Albert blijf vooral op de paden…😎
  6. Lenie rottger:
    18 juni 2023
    Mooie foto s en weer mooie verhalen . Jammer dat het weer niet zo mee zit
  7. Anke:
    18 juni 2023
    Hé jongens. Ziet eruit als een mooi prachtig verlaten landschap. Verhaal is weer super leuk om te lezen.
    Alleen de temperatuur werkt niet mee??? Hopelijk wordt het beter. Geniet ervan. 😊