Twee jaar later, maar dan toch

25 juni 2023 - Selfoss, IJsland

Zesduizend lange jaren lang was de Fagradalsfjall in slaap, maar eerst in 2021 en daarna in 2022 kwam deze vulkaan tot uitbarsting, en hoe. Twee jaar na dato was de hitte verdwenen en het lava gestold, maar dan toch: het was meer dan indrukwekkend om er te lopen.

Reykjanes is op de kaart het puntje linksonder. Behalve dat de internationale luchthaven van IJsland (Keflavik) en het toeristenkanon Blue Lagoon (later meer) op dit schiereiland liggen, is het boven alles een prachtig gebied dat door vulkaanuitbarstingen en aardbevingen getroffen en getekend werd.

Enorme lavavelden kenmerken deze streek en de meeste lavarotsen zijn al begroeid met dik mos. Maar niet het lava van de Fagradalsfjall; het is maagdelijk zwart en aan de voet slaat de stoom er nog uit.
Het was een pittige klim naar het uitzichtpunt maar meer dan de moeite waard.

20230625_123104DSC05535DSC05540IMG-20230625-WA0012DSC05536

En nu we er toch waren bezochten we nog het solfatarenveld Seltun bij Krysuvik en Strandakirkja.

DSC0556120230625_14022020230625_140656DSC05579

Ondertussen trekt er een fiks regengebied over van oost naar west. We vertrouwen er op dat het morgenochtend is opgehoepeld zodat we met mooi weer de Golden Circle kunnen gaan rijden (onder andere langs de Geysir).