Rondstruinen in Reykjavik

28 juni 2023 - Reykjavík, IJsland

De wind maakte het koud maar we hebben vandaag een grondige indruk van de IJslandse hoofdstad gekregen. Wikiloc voerde ons langs de baai, door haven- en bedrijvengebied, door de gewone woonwijken en langs de toeristische hoogtepunten. En zo zijn er 19,2 kilometers op de Strava toegevoegd. Want steden zonder ruimte bouwen omhoog, steden met ruimte nemen ook de ruimte.

Toen de Vikingen eeuwen geleden de baai Faxafloi opvoeren zagen ze in de baai rook op de achtergrond en daarom werd het de Rookbaai genoemd (in het IJslands Reykjavik). We liepen een heel eind langs de baai langs de moderne concertzaal Harpa, het beeld de Sunvoyager en het Höfdi huis. Deze plek heeft een grote rol gespeeld in de wereldgeschiedenis omdat Ronald Reagan en Michael Gorbatsjov hier een einde maakten aan de Koude Oorlog.

DSC05870DSC05879DSC05883DSC05908DSC05931

20230628_140740

DSC05961DSC05968DSC05860

Het was een mooie wandeling maar een warme douche was welkom. Central Guesthouse waar we zitten is echter om kort te gaan een zwijnenstal. De guesthouses waren tijdens deze reis prima en de eigenaren zeer gastvriendelijk, maar dit gaat wel een staartje krijgen.

Vanavond gaan we weer borrelen en eten en morgen verlaten we Reykjavik en bezoeken we toeristenattractie numero uno: Bláa Lónið, ofwel: The Blue Lagoon.