Van de wildernis naar de grote stad

27 juni 2023 - Reykjavík, IJsland

Je neemt ze mee, maar werkelijk waar.... Dit bord was toch luid en duidelijk (ook al zagen we het te laat).

DSC05802

Maar dan toch...

DSC05766

We verlieten vandaag de ruige wildernis van IJsland en we reden Reykjavik binnen via brede en redelijke drukke wegen. De guesthouse zit pal in het centrum en waar je 10 jaar geleden de auto overal neer kon zetten, kent de stad nu parkeerzones waar je tegen betaling de auto kunt zetten. Maar als je zeven minuten wilt lopen, kun je alsnog gratis parkeren.

Uitloper

Maar voor we de hoofdstad inreden, hadden we toch nog een los eindje op het schiereiland Reykjanes. Van de week bekeken we het nieuwe lava van de in 2021 uitgebarsten vulkaan Fagradafjall en in de verte zagen we de uitloper van het gestolde lava liggen, waar de rook nog uit kwam. Dat wilden we toch van dichtbij zien dus reden we vandaag terug. We liepen aan de voet van de Skali, de vulkaan die naast de Fagradafjall ligt en in 2022 uitbarstte. Vanuit deze positie zagen we hoe het lava zijn weg vond.

DSC05768DSC05809DSC05807DSC05808

DSC05795

DSC05812IMG-20230627-WA0006

Vanaf deze plek reden we naar Reykjavik via een voortreffelijke bakker in Hveragerði en het geothermische gebied Hveradalir.

DSC05844DSC05843DSC05817

DSC05855

Het druppelt weer en wederom haalden we een nat pak, maar we houden vol! Morgen gaan we de stad te voet verkennen.