Parkeerautomaten bij de watervallen

24 juni 2023 - Selfoss, IJsland

We reden vandaag de onverharde weg vanaf guesthouse Flaga terug naar de ringweg. We bevonden ons echt in het midden van niets om ook dat desolate IJsland-gevoel te ondervinden. Op de T-splitsing bevond zich een parkeerplaats met uitzicht op een lavaveld. Maar er was ook een toiletgebouw. De plek was leeg en verlaten maar de WC kostte 300 kroon, te betalen met PIN. IJsland is voorbereid op toeristen en nog meer toeristen.

DSC05396DSC05422

Tien jaar geleden waren we hier voor het laatst en het verschil is behoorlijk groot. Behalve dat het aantal hotels en bungalows zichtbaar enorm was toegenomen, zien we bij belangrijke sites de camera’s klaar staan  om de kentekens van de auto’s te fotograferen; na afloop kun je bij de automaat betalen en er is vanwege de foto geen ontkomen aan.
Daar waar parkeerplaatsen tien jaar geleden klein en rommelig waren, rijd je nu het strakke asfalt op (meestal) van een grote parkeerplaats, die volstaat met huurauto’s, campers en bussen met mensen uit de hele wereld die na een bezoek kunnen eten en drinken in het restaurantje, foodtrucks en andere kramen.

En wij deden er aan mee hoor, want we hebben weer mooie dingen gezien.

De kust

Eerste stop was het plaatsje Vik. Om eerlijk te zijn hoef je voor stedenschoon niet naar IJsland te gaan. Akureyri was levendig, Husavik gezellig en Reykjavik is leuk en hip, maar verder zijn IJslandse dorpjes vooral nuttig, doelmatig en spuuglelijk. Vik is daar geen uitzondering op. Het is een recht-toe-recht-aan dorpje met desnoods autowrakken in de tuin. Maar de uitzondering is het kerkje op de heuvel dat uitziet op de stad en de kust, het is een lust voor het oog.

DSC05325DSC0531520230624_110013

De meeste toeristen komen hier vanwege de ronduit spectaculaire kust, met basaltrotsen, zwart zand en rotsformaties in de zee. De bezoekers worden gewaarschuwd voor de sneakerwaves, die plotseling ver het stand op spoelen. Natte schoenen of een nat pak zijn dan het kleinste probleem.

DSC05341DSC05382DSC05371DSC05378DSC05376

DSC05390_1

Verrassende watervallen

Vervolgens gingen we naar de bekende watervallen Skogafoss en Seljalandsfoss, maar er waren twee verrassingen. In de directe buurt bevonden zich twee andere kleine watervallen, die niet echt bekend zijn. Maar zeker de Kvernufoss was prachtig.

DSC05407DSC0540220230624_125808DSC05434DSC0542720230624_152712DSC05461DSC05474

1. Jose: