Vijf Taiwanezen, vier Nederlanders en een IJslander

19 juni 2023

Villa Myvo aan het Geiteyarströnd aan het Myvatn. De vele muggen die bij het meer horen zijn er, het huis staat er. En er zijn gasten. Wat heet, vijf Taiwanezen en vier Nederlanders doen aanspraak, maar wij wachten in de auto af wat de IJslandse eigenaar Kristinn die zichtbaar onder hoogspanning staat, gaat regelen. Buiten zijn de muggen de baas maar het uitzicht vanuit de auto op het meer en de weiden is mooi.

20230619_193102

De Taiwanezen lieten de papieren zien, maar de eigenaar zegt hun reisorganisatie helemaal niet te kennen. De ergernis stijgt en onzeker is wat de uitkomst wordt. Laten we maar beginnen met het tikken van een stukkie voor de blog.

Watervallen en puffins

Het is een bijzonder einde van een indrukwekkende dag.

Vroeg op pad naar de Goðafoss, een prachtige waterval pal langs de ringweg. In het jaar 1000 bekeerde IJsland zich tot het Christendom en om de daad bij het woord te voegen werden de godenbeelden in de watervallen gegooid, vandaar de naam Godenwatervall.

Het was de opmaat naar meer.

DSC04738DSC04759

Want eindelijk, op het schiereiland Tjörness, troffen we de papegaaienduikers aan die zo typerend zijn voor dit land. Tien jaar geleden lag er één op het bord, nu zagen we er honderden op de rotsen.

DSC04804DSC04802DSC04816

Volgende halte was Hljodaklettar, restanten van oude vulkanen die in de loop der millennia zijn vernield door de rivier Jökülsá a Fjöllum. De basaltformaties waren indrukwekkend.

DSC04817DSC04818DSC04835

De climax van deze dag was de Dettifoss, de grootste waterval van Europa. Water vol puin raasde over de rand.

DSC04842DSC04860DSC04870DSC04882

Kruimeldief
We reden verder naar Myvatn, naar onze villa. Dachten we. Twee uur gesoebat later werd het plet beslecht. Terwijl wij de koffers uitpakten stonden vijf tierende Taiwanezen op de oprit .Ze hadden kennelijk geboekt via een bemiddelaar waar Kristinn, de eigenaar, geen zaken mee doet en hij was uiteindelijk onverbiddelijk: Taiwan moest wijken op zoek naar een alternatief. Maar ja, vindt die maar eens in een toeristentrekker als Myvatn.

En zo zitten we nu in onze villa, pal aan het muggenmeer. De kruimeldief ligt klaar om de muggenlijken op te zuigen (aanbevolen wordt dat twee keer per dag te doen). Morgen gaan de hoofdklamboes op en gaan we op pad.

Maar nu, aan de borrel!

20230619_211106

1. Bart:
    20 juni 2023
    En wij maar zeuren over 2 muggen op de slaapkamer. Sterkte.
  2. Babs Rottger:
    20 juni 2023
    Prachtige foto's! Nou hoop dat de reis verder goed blijft verlopen op de muggen en Taiwanezen naar!🙈😉
  3. Jose:
    20 juni 2023
    Een "verblijf" avontuur past wel bij jullie. Gelukkig kwam t voor jullie goed. Cheese!
  4. Petra:
    Cheers en sterkte met die stekende rotkrengetjes. Mooie foto’s 😍
  5. Lenie rottger:
    20 juni 2023
    Dat is minder met al die muggen . Verder weer mooie verhalen en foto s
  6. Albert en Ronald:
    20 juni 2023
    De muggen zijn irritant maar ze steken niet. Met de regen houden zij zich helemaal koest.
  7. Ron:
    24 juni 2023
    Die Taiwanezen zijn dus mooi opgelicht! Gelukkig konden jullie er wel in.