North Terrace

24 april 2024 - Adelaide, Australië

ADELAIDE - Het is overduidelijk herfst in de stad en in dit deel van Australië. Het is te zien aan de bladeren van de eiken en andere bomen, terwijl de eucalyptusbomen hun bast afgooien. Samen met de blauwe lucht zorgde dat voor veel kleur tijdens onze wandeling door deze stad.

HerfstSt. Peters Cathedral

De namen van de grote steden in Australië hebben een duidelijke link met de kolonisator van destijds, Groot-Brittannië. Voor deze stad is dat niet anders: de koningin-gemalin van Engeland van 1836 heette Adelaide. Maar zij was Duits van geboorte en daarmee wilde men wellicht credit geven aan de eerste Europeanen die zich aan de rivier de Torrens vestigden en die kwamen uit Duitsland.
Heel af en toe zie je nog een oud gebouw waar je met enige goede wil zo'n Duits vakwerkhuis in kunt zien, maar verder is het vooral een heel erg Brits getinte stad.

Dé straat van Adelaide is het North Terrace, waar je belangrijke instituten en monumenten vindt. Het regeringsgebouw en het parlement van de staat South-Australia, de musea en vooral ook de universiteit.

Universiteit van South-AustraliaNorth Terrace

Maar ook vind je hier het monument voor de ANZAC: the Australian and New Zealand Army Corps. Als onderdeel van het Britse rijk is dit onderdeel voor allerlei oorlogen opgetrommeld en ingezet, waar de twee leverende landen part noch deel aan hadden. De Boerenoorlog in Zuid-Afrika, later de Vietnam- en de Korea-oorlogen maar natuurlijk ook de twee wereldoorlogen. De Eerste Wereldoorlog heeft echter de meeste slachtoffers gevraagd.

25 april
Met name de slag om Gallipolli in Turkije speelt altijd nog de centrale rol in de herinneringen. Deze slag was een poging van Engeland en Frankrijk om Istanboel te veroveren, maar dat mislukte faliekant. Het was de eerste grote inzet van het ANZAC waarbij ongeveer 8000 ANZAC-soldaten stierven, en de herinnering hieraan wordt met alle egards levend gehouden. De landing in Gallipolli vond plaats op 25 april 1915 en op 25 april (morgen dus) herdenken Australië en Nieuw-Zeeland. Het is hun 4 mei.

ANZAC-monumentANZAC-monument

Het monument aan de North Terrace werd met zorg en grondig schoongemaakt, zodat het er morgen brandschoon bij ligt tijdens de plechtigheden, zoals die er morgen overal in Australië zijn. Ook in Brisbane, waar we morgen aankomen; we zijn benieuwd.

Sightseeing
Behalve over het North Terrace liepen we door de botanische tuin van Adelaide en die was boven verwachting prachtig. De aandacht werd vooral getrokken door enkele regenbooglori's en werkelijk honderden vliegende honden (flying foxes).

Vliegende hondenVliegende hondRegenboogloriLori's op de fontein

Na een bezoek aan het centrale plein (Queen Victoria Square) dat compleet wordt gerenoveerd en de Central Market, beëindigde we onze sightseeingtour.

Tijd om te pakken voor onze vlucht naar Brisbane.

1. Magda Roseboom:
    24 april 2024
    Wat is het een mooi verhaal en prachtige foto s
    Adembenemend en voor eeuwig vast gelegd op je netvlies
    Geniet keer op keer maar ook van het feit dat jullie dit samen doen top Albert en Ronald !
    Groetjes vanuit de Lage Landen
  2. Petra:
    24 april 2024
    Schitterende foto's. En wat vliegt de tijd! Na het noorder- en zuidereiland nu ook al (bijna) het eerste deel van Australië afgesloten. Ook voor jullie zelf zal dit blog straks een mooie herinnering zijn; het is bijna onmogelijk om alles zo in detail te onthouden. Een waanzinnig mooie reis. Heel veel plezier gewenst voor het laatste deel van jullie reis. Gelukkig nog een paar weken te gaan :-)
  3. Marcel:
    Jep, dagje vrij morgen. 😄