Croc-wise

7 mei 2024 - Agnes Water, Australië

AGNES WATER - Jaaaaaa! Daar is-ie, dat ding waarmee deze staat zo opschept. De zon schijnt, de lucht is knalblauw en steekt mooi af tegen de palmen, de mensen op straat lopen er ook anders bij en -afgaand op de geluiden- blijken er hier toch vogels te zijn.

Zon!

Agnes WaterAgnes Water

We hebben tijdens onze reis echt geboft met het weer, we hebben het vaak gezegd. Maar eigenlijk is er nog nooit een dag geweest die voluit doet denken aan de zomer met warmte en sunshine van begin tot eind. Vandaag wel. Dus: lekker luieren aan het zwembad en op de main beach van Agnes Water en ons voorbereiden op wat komen gaat.

Main BeachMain BeachMain BeachMain BeachMain Beach

We maken de komende tijd kans op het zien van prachtige zeeën, koraalriffen, wildlife en regenwouden, we gaan -als het lukt- een mooie treinreis maken en veel wandelen.

Maar het voorbereiden betekent ook het voorbereiden op extra risico's.

Gevaren
Want al dat moois komt niet gratis. We komen op websites namelijk woorden tegen als 'croc-wise', 'shark-wise', 'croc-watch' en 'shark-watch'. Die begrippen staan voor de gevaren die allerhande dieren met zich meebrengen.

De tien meest giftige slangen ter wereld, glibberen op Australische bodem. We hadden het gisteren al over de 'stinger' maar nog niet over dodelijke spinnen, schelpdieren, rupsen en de prachtige maar levensgevaarlijke casuarisvogel. En dan zijn er ook nog de dingo's, de wilde honden die de afgelopen weken mensen hebben aangevallen. Maar het meest in het oog springende stel behelst de twee grofste roofdieren van allemaal: de haai en de zoutwaterkrokodil.

Website regering Queensland

Voor bijna elk park gelden waarschuwingen voor expliciet de stinger, de krokodil en de haai en op speciale websites kun je lezen hoe je de gevaren kunt beperken. Beperken, niet voorkomen en er worden geen garanties gegeven als je de waarschuwingen stipt volgt.

Bijvoorbeeld: blijf op minimaal 5 meter van de waterkant (want de krokodil kan je zo maar aanvallen vanuit het water), zwem in helder water waar je de bodem kunt zien en waar toezichthouders zijn, hou elkaar in de gaten en ga niet bij vissers in de buurt in het water.

Via een speciale app kun je aan de staat Queensland doorgeven als je een dier gezien hebt en via speciale sites kun je die meldingen volgen.
En serieus, ook hier in de buurt zijn crocs gezien. Niet zo veel als in noordelijker gebieden, maar toch.

'Denk niet dat er geen krokodil is, als je er niet één ziet';  op de website van de deelstaatregering bouwen ze de spanning lekker op.

En verder wensen we u een prettig verblijf and 'have fun'!

Naar het noorden
Morgen gaan we op reis naar Airlie Beach, dat ruim 700 kilometer noordelijker ligt. We onderbreken de reis op 250 kilometer hier vandaan (bij de Capricorn Caves).

Pittig stuk, maar ja, de krokodillen wachten op ons en wij op hen.

Main Beach

1. Magda Roseboom:
    7 mei 2024
    Wat een weertje zeg , heerlijk
    Dat is genieten .
    Goede doorreis
  2. Irene van der Burgt-Monjau:
    7 mei 2024
    het ziet er allemaal prachtig uit en je kunt heerlijk zwemmen maar het lijkt mij doodeng. krokodillen brrrr ik moet er niet aan denken. veel plezier.

Jouw reactie