Triviant

8 mei 2024 - The Caves, Australië

CAPRICORN CAVES - Dat is dus de vraag: welke bloem staat in het embleem van de staat Queensland?

Wat we tot nog toe hebben begrepen is dat van Australiërs een flinke dosis zelfredzaamheid wordt verwacht. Maar als het gaat om het verkeer is Vadertje Staat overbezorgd en roept hij iedereen weinig subtiel op, kwik en vief achter het stuur te zitten met als centrale boodschap: slaap of sterf. Dit wordt ook nog eens met afbeeldingen geïllustreerd die weinig aan de verbeelding overlaten.

En dat brengt ons dus tot de vraag: welke bloem staat in het embleem van de staat Queensland?

We reden op de A1 (Bruce Highway) naar het noorden en voor de stad Rockhampton passeerden we een deel waar bovengemiddeld veel ongelukken plaatsvinden.

35 Agnes Water - The Caves

Een crashzone noemen ze het hier. Een andere naam voor zo'n lang stuk weg is een 'fatigue zone', een traject waar de slaap kan toeslaan. 'Doe een powernap', 'blijf wakker', 'slapen en autorijden gaan niet samen'. En! Een spelletje triviant kan helpen je wakker te houden.
En dus stond op het volgende bord: 'Trivia: welke bloem etc.....'

Fatigue zone

Het was de enige vraag die we tegenkwamen trouwens, hoewel er meer zijn volgens 'het net'. Onderzoek zou hebben uitgewezen dat dit foefje automobilisten alerter houdt.

Next!
We stopten voor een koffie bij een tankstation/koffietent in het buurtschap Marmor. We zijn echt in het buitengebied en de manieren worden er niet verfijnder op. We wachtten op onze beurt om te bestellen en plotseling klonk het luid en duidelijk 'next!' met een gebaar dat betekende: 'waar wacht je op, kom hier'.

Uiteraard volgde daarna het vertrouwde 'huh-dja-doen' (how are you doing). We dronken de overigens uitstekende koffie aan een tafel in een ruimte waar de vloer bezaaid was met  ei, patat en brood.

Python
Volgende halte: Rockhampton, een wat grotere plaats. In het grote winkelcentrum deden we wat boodschappen, want ons onderkomen vannacht ligt weer in het midden van niets.

Ergens in Rockhampton passeerden we de Steenbokskeerkring: Tropic of Capricorn. Het verklaart de naam van de grotten waar we een tussenstop maken op de lange rit naar Airlie Beach. De grotten zijn in 1881 ontdekt door de Noor Jon Olsen, die gelijk een claim legde op het land en drie jaar later dit openstelde voor publiek. Vandaag waren wij aan de beurt en het was ronduit indrukwekkend.

Als welkom lag bij de entree een python te dutten, maar verder konden we in alle stilte en rust ons vergapen aan de Cathedral Cave. Wonderlijk hoe deze grotten zich hebben gevormd in de loop van de miljoenen jaren.

Capricorn CavesAustralische RuitpythonVarenCapricorn Caves

Na de toer gingen we even lekker niets doen. Het weer en de plek waren ideaal.

Cabin 3

En o ja, het antwoord op de triviavraag aan de kant van de weg: de Cooktown Orchid. Kijk, dat houdt ons wel wakker.

1. Magda Roseboom:
    8 mei 2024
    Wel goed bedacht triviant ! Ging al op zoektocht welke bloem het was maar zag later het antwoord .
    De slang is mooi maar gelijk ook weer griezelig.
    Leuke verblijf mini houte skelet woning.
    Kijk weer uit na jullie volgende avontuur

Jouw reactie