1770

6 mei 2024 - Agnes Water, Australië

AGNES BAY - Heel erg in de verte zien we iets vaags dat lijkt op een finishvlag van onze reis door Australië, maar de reis gaat niet langzaam uitdoven. Integendeel, het programma dat we voor ons hebben liggen is nog lang, veelbelovend, intensief en vooral ook heel enerverend. Niet verkeerd om het dus even kalm aan te doen. We zitten in een schitterend appartement, er is een prachtig zwembad op 1 minuut lopen en een strand op 5 minuten. Dat komt wel goed.

Als het weer maar eens mee zou werken. De temperatuur is prima (ongeveer 25 graden), maar het ontbreken van een strak blauwe lucht en een zonnetje, is wel jammer.

Gisteren ging het zelfs langdurig regenen.

Oog voor het kleine
We bezochten toen nog wel het nabijgelegen plaatsje Town of 1770, maar druppels werden miezer en miezer werd regen en zo gingen we terug naar ons huis. Weinig actie, dus ook weinig te vertellen (en dus geen blog).

Town of 1770 (of Seventeen Seventy) bevindt zich op de plek waar James Cook voor de tweede keer aan land ging in Australië (in mei 1770). Het plaatsje heette oorspronkelijk Roundhill, maar ter gelegenheid van het tweehonderdjarig jubileum, kreeg het in 1970 de huidige naam.

Monument voor Captain CookRode RegenGewoon GrasgeeltjeGrote Kuifstern

Het is een plek waar veel toeristen op afkomen, net als op het plaatsje waar wij zitten (6 kilometer verwijderd): Agnes Water. Dat dankt de naam aan het schip Agnes dat in 1883 verging in de wateren hier in de buurt.

We hebben nog wel wat wandelingen gemaakt, maar je moet wel oog voor het kleine hebben, om de schoonheid te ontdekken. Kijk, we hebben tijdens onze reis ontzettend veel mooie dingen gezien en de lat ligt dus erg hoog. Te hoog voor dit gebied, zeggen we heel eerlijk.

Tompouce
Maar wat wel gezegd mag worden is, dat officieel is vastgesteld dat hier de beste Vanilla Slice wordt gemaakt. Wij noemen het een tompouce, de Fransen een mille-feuille, maar je kunt het aan Australiërs overlaten om het af te serveren met een afzichtelijke benaming: snot block

'Snotblock'

Je hoort erbij als je zo'n nickname krijgt, hoewel het bordje in de vitrine gewoon spreekt over de Vanilla Slice.

Zelfs voor aussies zijn er grenzen.

1. Magda Roseboom:
    De zon komt eraan !
  2. Petra:
    6 mei 2024
    Nog lekkerder dan van bakker M?
    jammer van het weer, zeker als je op die plek bent om van ff een paar dagen te keren en smeren. Maar het komt ongetwijfeld weer goed. Enjoy!
  3. Albert en Ronald:
    6 mei 2024
    Het knapt echt op. En ja, even lekker als van bakker Maassen. Ik zeg bakker Maassen ;-)
  4. Petra:
    6 mei 2024
    Ok! Dus jullie zorgen 5 juli voor koffie na, met patisserie? 👌 hahaha, nee hoor 😎

Jouw reactie