Stinger

4 mei 2024 - Agnes Water, Australië

AGNES WATER - Het weekend is weer los en dat was gisteren goed te merken op Habitat Noosa. Daar waar we een paar dagen in alle vrede zonder buren konden genieten van de rust en de stilte (op het natuurlijke avondconcert na), was het uit met de pret. De joekels van jeep-achtige auto's reden het terrein op, de allemachtige barbecues en grote koelboxen met eten werden uitgeladen, het praten dat wij beschouwen als schreeuwen hield niet op en gelijk werd er overal vuurtjes gestookt.

We hebben serieus ons verblijf in de tent ervaren als één van de hoogtepunten van de reis, maar wat zijn we blij dat we door de week hier stonden. Deze rumoerige aussies gaan we niet missen, die geweldige kangoeroes wel.

Last farewell

Het regende vanochtend weer eens en we aten onze broodjes in de tent, terwijl -uiteraard- de aussies de 'baaaaarb' al aan hadden gestoken voor het bakken van eieren, spek en worst.

We reden snel weg, we hadden een mooie maar lange rit voor de boeg. De kortste route volgens Google Maps was vooral ook scenic; we hebben de hoofdwegen amper gezien.

34 Boreen Point - Agnes Water

Rijkdom
We passeerden onder meer Maryborough, een kleine stad met 25.000 inwoners die een geschiedenis heeft van veel geld verdienen (goud, wol, hout en vooral suiker) en de toegangspoort was voor alle immigranten die zich in Queensland wilden vestigen.

MaryboroughMaryborough

De rijkdom is nog goed te zien aan de voor Australië zeer weelderige architectuur. Er is ooit overwogen om van Maryborough de hoofdstad van Queensland te maken, maar Brisbane ging er met de eer vandoor.

Goede verwachtingen
Rond kwart voor twee (na ruim 3,5 uur rijden over zeer lege wegen) kwamen we aan in Agnes Water. We vergaapten ons aan ons appartement tussen tropische palmen, we zijn echt in een andere wereld terecht gekomen.

Ons terras in Agnes WaterSandcastles

Waar wij nu vandaan kwamen, vroeg de medewerkster van Sandcastles.
Was het kift dat ze -na ons antwoord- meteen zei dat ze de naam Sunshine Coast niet snapt, omdat er nooit zon is als zij daar komt?!

Nee, hier dan... De zelfde grijsheid als in Noosa, regen van tijd tot tijd. Ja, dat snapt ze ook niet. 'Dat gebeurt hier nou helemaal nooit'. Waar kennen we die woorden van....

Maar serieus: de weersvooruitzichten hier zijn echt heel goed. We zitten op honderd meter van het strand dus daar gaan we zeker een dagje liggen.

Box jellyfish
Liggen voor alle duidelijkheid, niet zwemmen. Want hoe noordelijker we komen, hoe groter de griezels in het water. Behalve het grimmige uiterlijk zijn ze ook echt levensgevaarlijk.

In de wateren hier wordt bijvoorbeeld de 'stinger' gesignaleerd: de box jellyfish. Een tik van één van de tentakels van deze kwal overleef je niet en in Australië overlijden er jaarlijks meer mensen door dit gedrocht dan door de haai en de krokodil samen. Na een steek van een Stinger, krijgt een mens binnen enkele minuten een hartinfarct.

AustralIë heeft een behoorlijk waarschuwingssysteem ontwikkeld en op sommige stranden worden netten gespannen om ze tegen te houden, maar we laten het daar niet op aan komen.

Stingers

Door onze verhalen over onze kampeeravonturen, denken jullie misschien dat we alles kunnen en durven. Nou, nee dus...

1. Magda Roseboom:
    4 mei 2024
    Groots gelijk niet de zee in zie jullie graag heelhuids in Nederland ! Blijft bizar dat dieren zo dodelijk kunnen zijn .
    Overigens wel mooie locatie !

Jouw reactie