Paraderen door de stad

25 april 2024 - Brisbane, Australië

BRISBANE - 'Oohw, closed..... and oohw, this one too'. De taxichauffeur dacht even een ritje te kunnen afleveren in hartje Brisbane, maar had kennelijk geen rekening gehouden met ANZAC-day. Wij wel een beetje, maar ja, hoe groot is zoiets nou helemaal?!

Nou... heul groot. We stapten op bescheiden afstand van ons hotel uit de taxi en hoorden het al: roffelende marsmuziek. 'Roll out the barrels'! De parade ging beginnen.

Het vliegtuig vertrok rond 7.20 vanuit Adelaide in de regen en landde rond 09.50 lokale tijd in het aangenaam warme Brisbane; we zijn weer terug in de Oost-Australische tijdzone en konden de klokjes een half uur vooruit zetten. Het zonnetje scheen, we liepen de zomer in, op weg naar Ibis aan de Elizabeth Street, zo'n beetje het hart van de grote parade.

VLUCHT 4 Adelaide Brisbane

Onze tassen lopen op rolletjes maar ook daarvoor geldt de zwaartekracht. Zigzaggen tussen publiek en vals plat omhoog. De ene bezoeker in uniform en de ander stond krom van de medailles, die wilden we natuurlijk niet raken

Ah, daar was het hotel!

Oh, aan de andere kant van de straat.

Zo dichtbij maar toch onbereikbaar, want er was geen beginnen aan voor wat betreft het bewegen van de politiemensen om ons even door te laten. Dus weer naar het einde van de straat en weer omhoog.

KLIK HIER voor een korte video.

ANZAC-paradeANZAC-dayANZAC-parade

De ANZAC-stoet bestond uit duizenden mensen, van het leger, scouts en veteranen, afgewisseld door marching bands. Australië en Nieuw-Zeeland maken hier werk van want ook in de andere hoofdsteden worden vergelijkbare evenementen gehouden.
Om 6 uur op de luchthaven van Adelaide werd ook al twee minuten stilte gehouden, voorafgegaan de The Last Post, die live door een trompettist werd gespeeld.

The Games
We maakten een korte wandeling over de brug over de rivier de Brisbane om de skyline van deze miljoenenstad (2,3 miljoen inwoners) te kunnen bekijken. Erg imposant en een Olympische stad to be waardig. In 2032 zijn de spelen in deze stad, ook al nemen de twijfels over de haalbaarheid van alle megalomane plannen toe. 'Ditch the Games and move on' klinkt het al in sommige kringen.

Skyline BrisbaneOld BrisbaneSkyline Brisbane

Hoe dan ook, er wordt behoorlijk gebouwd, want als je de wereld uitnodigt, dan moet je ze ook wat te bieden hebben.

We waren vanochtend om 3.30 uur al op en dat liet zich vanmiddag voelen. Morgen gaan we er fris tegen aan.

1. Bianca:
    25 april 2024
    Brisbane is ook een erg leuke stad. Wij zijn er vorig jaar voor het eerst geweest en zullen er nog wel vaker komen! Tip: steek de rivier over naar South Bank en bezoek de Lagoon naast de rivier. Dat is zo bijzonder gemaakt, en gratis. Op South bank zitten er ook heel veel leuke nieuwe restaurants met een hele goeie tapasbar! Veel plezier!
  2. Magda Roseboom:
    25 april 2024
    Wat een onthaal maak je ook weer meer , en de expressie op de gezichten heldhaftig en serieus tochten hele happening ANZAC
    Stoet !
  3. Jeannette Brethouwer:
    25 april 2024
    Net zoiets als vroeger de Taptoe in Delft :)
  4. Albert en Ronald:
    Zo, dank voor de throwback van ongeveer 50 jaar !😉