Kabbelend water

22 april 2024 - American River, Australië

AMERICAN RIVER - Ooit waren hier walvisvaarders uit Amerika die zich juist op deze plek vestigden om een boot te bouwen, de Independence. Zij noemden dit American River, maar het water voor onze neus is geen rivier maar een inham waar de zee vrij in- en uitstroomt. Google Maps noemt het water nu Port of Pelicans en we hebben inderdaad pelikanen gezien.

Niet veel maar een paar, terwijl het gebied toch echt is bedoeld de pelkanenpopulatie te vergroten. We reden voor dit doel naar de overkant van de Port of Pelicans, naar 'booming' Sapphiretown. Of deze naam nou cynisch bedoeld is..?! We zagen vooral stoffige wegen, slecht onderhouden huizen, sloopauto's en een berg lege flessen.
Onze opzet was om naar het strand te gaan om te kijken naar het waterleven. Nogmaals, we zijn geen vogelaars maar we kunnen de vogels wel waarderen.

SapphiretownSapphiretownSapphiretown

Als we ze tenminste zien. Op enkele verdwaalde scholeksters, ibissen, zwarte zwanen, aalscholvers en meeuwen na, was het strand vooral leeg. Maar het was eb en het veelkleurige zand en de zee zordgen voor een echt kleurspektakel.

Het plaatsje American River zelf is klein en toch was er in het kleine haventje van alles te zien. Pelikanen die vissen vingen, een Nieuw-Zeelandse zeeleeuw die hier zijn domicilie had gekozen maar verder weinig ondernam, en een mevrouw die koffie maakte met gloeiend hete melk zodat je wel langer moest blijven dan de bedoeling was.

American RiverAmerican River

Want verder hadden we geen plannen meer. We wilden terug naar ons hotel, naar het zwembad. Het is onderdeel van de Mercure-keten en staat op historische grond. In 1895 startte op Kangaroo Island het toerisme door een Zweed Nils Ryberg die juist op deze plek een herberg startte. Zonder zwembad natuurlijk. Die heeft het Mercure wel en daar gaan we de komende dag verder van genieten.

Ons zwembad

En verder...
Morgen gaan we naar de laatste halte van dit deel van de reis: Adelaide. We leveren dan onze auto in en gaan kijken of het echt zo'n leuke stad is als iedereen zegt.

Daarna pakken we het vliegtuig en gaan we naar Brisbane. Brizzie, zoals ze hier zeggen. In Queensland, in de Sunshine State.

Daar houden we ze aan.

1. Helga Beck:
    22 april 2024
    Prachtige foto's weer. Lekker genieten van Adelaide en dan op naar t volgende deel.
  2. Jeanette:
    22 april 2024
    Wat een prachtige foto,s en wat een mooi avontuur🙏👌

Jouw reactie