Hoogtepunten en vergezichten

22 juni 2023 - Höfn, IJsland

Het circus is verder getrokken naar het zuidoosten van IJsland. Twee knullen uit Servië werken in het restaurant Pakhúsid bij de haven van Höfn í Hornafirði en bedienden ons allervriendelijkst. We bestelden twee keer de tonijn en twee keer de kabeljauw, die misschien wel is gevangen door één van de drijvende visfabrieken die hier aangemeerd liggen.

20230622_192320

Die kabeljauwvloot is een kurk waar de IJslandse economie op drijft. Waag het niet daar aan te komen, want IJslanders reageren dan aangebrand. Wat heet, tussen IJsland en het Verenigd Koninkrijk kwam het in de jaren zeventig tot een echte kabeljauwoorlog, toen het VK bezwaar maakte tegen de eenzijdige uitbreiding van de visgronden door IJsland.

Klim

De maaltijd was meer dan verdiend. De dag startte met een pittige wandeling naar de Hengifoss die 128 meter naar beneden stort waarna het water nog een keer een val maakt (Litlanesfoss) en vredig stroomt in het meer Lagarfljot. Om deze te kunnen bekijken vraagt het van de bezoekers een klim van 284 meter over een lengte van 2,5 kilometer. Zweet op de kop en spanning in de benen maar het was de moeite waard, zeker omdat de zon scheen en het ongeveer 15 graden was. Een aangename weersverandering.

20230622_10344420230622_09571320230622_091438

Dramatisch

Dit weertype zorgde voor prachtige vergezichten met dramatische bergen en dalen, fjorden en laagvlaktes tijdens de lange rit naar onze bestemming. De wolkenpartijen maakten het helemaal ‘af’.

20230622_15240320230622_16065420230622_160752

Na een stop in een tentje in Djupivogur (voor een koffie ‘met’) kwam we aan in Höfn.

Morgen gaan we meerdere hoogtepunten van de reis meemaken hopen we.

1. Petra:
    23 juni 2023