Alles waait over

4 september 2021 - Kárpathos, Griekenland

PIGADIA – De eerste volle dag op Karpathos. Waar je op sommige plekken niet weet wat het weer is dat je ziet als je de gordijnen openschuift, is het hier nooit een verrassing en ons bevalt de zonnige eentonigheid nu al. De zee en de lucht zijn bijna overdreven blauw en de bomen gemaakt groen maar het is allemaal zo echt als wat.

Tijd voor onze ontdekkingstocht op het eiland en vandaag staat de hoofdstad Pigadia op het programma. Per hoofd van de bevolking lijkt er 1 horecagelegenheid beschikbaar te zijn en hoewel het stadje ongetwijfeld handig inspeelt op het toerisme, hebben we toch het gevoel op bezoek te zijn bij de bewoners; en hartelijk zijn ze. Natuurlijk zegt de eigenaar van cafe Karpathos tegen iedereen dat het windje de ‘natural airco’ is en vanzelfsprekend geeft hij iedereen het advies om dat ene straatje omhoog te nemen omdat dat zo mooi voor de foto is, maar we willen best geloven dat we echt een exclusief contact met de hartelijke man hebben.

PigadiaPigadiaPigadiaPigadiaUitzicht van ons appartement Potideon Bay

Pigadia is zo’n typisch Grieks haventje, met kleine bootjes die -in welke haveloze toestand ze ook verkeren- per definitie zwaar fotogeniek zijn en kerkjes die vanwege hun looks bijna doen vergeten, dat ze een godshuis zijn waar veel Grieken zwaar gewicht aan geven. De begraafplaats Agios Nikalaos is in dat opzicht een echt letterlijk hoogtepunt. Je hebt er een prachtig uitzicht op het stadje en de baai. Je banjert tussen de graven van mensen en zonder uitzondering zijn het keldertjes met marmeren opbouw. Soms zie je de foto van de persoon die er ligt en je vraagt je af of deze graven niet duurder zijn dan de woning waarin ze leefden.

PigadiaPigadiaPigadia

Kuieren door de straten, uit de wind is het pittig warm maar de natuurlijke airco maakt het oprecht aangenaam.

Nederland, onze reguliere bedoening en de rest liggen gevoelsmatig op enkele lichtjaren afstand. Alles waait hier over, letterlijk en figuurlijk.

Pigadia

En daar was het om te doen.

PS Bij foto's vind je nog meer pics.

1. Lenie Rottger:
    5 september 2021
    Wauw! prachtige foto s en fijn weer om verhaal te lezen . Geniet ervan samen