Hete zondag

12 september 2021 - Kárpathos, Griekenland

PYLES / FIKINI / ALKASSA – Hou je vast: het heeft vandaag op Karpathos nauwelijks gewaaid. Tel daarbij op dat er geen wolk te zien was, de zon vrij baan had en dan kun je op je vingers natellen dat dit de warmste dag is geworden tot nog toe. Een mooie laatste vrije dag voor de schooljeugd die vanaf morgen weer wordt verwacht in het leslokaal na een zomervakantie van twaalf weken. Dat betekent hopelijk onder meer dat het speelplaatsje onder aan ons appartementencomplexje niet meer tot ’s avonds laat wordt bevolkt door jochies en meiden die daar komen rondhangen.

Deze zondag maken we een tour door de bergen en langs de westkust van het eiland en deze start in Pyles, een bergdorpje ver weg van alles. De zondagsrust lijkt hier strikt te worden gehandhaafd. We lopen door de straatjes en steegjes van dit redelijk authentieke dorp en het enige geluid wordt gemaakt door een hondje aan een ketting die er op los blaft en twee andere honden die twee Nederlandse toeristen nagrommen. De kerk in het centrum zit vol en door het open raam preekt de priester er op los. En zelfs op dit vroege uur is de taverne Panorama open. Onze frappé’s en het glaasje water smaakten goed.

PylesPylesPylesPylesOnderwegOnderweg

Volgende halte was het kustplaatsje Finiki. Het dorpje is volledig overgenomen door het toerisme maar dan wel op een positieve wijze. Een kleine baai, met enkele taverna’s en verder veel huisjes die worden verhuurd aan mensen die hier komen voor de rust. Hier kun je honderd worden. Taverna Marina serveerde spartelverse tonijn, die prima was bereid.

Het blauwe bankje bij Under the Trees (bij Finiki)Kerkje aan de kust (richting Lefkos)Kerkje aan de kust (richting Lefkos)FinikiFinikiFinikiFinikiFinikiFiniki

De tour werd afgesloten in Akassa. We komen er vaker, althans Agio Nikalaos ligt er om de hoek, maar nu hebben we het plaatsje zelf bezocht. Trappetje op en trappetje af, het zweet gutst naar beneden.

ArkassaArkassaArkassaArkassa

1. Jose: