Geen consessies op Kassos

18 september 2021 - Kárpathos, Griekenland

FRY – Gisteren hielden de vlaggen het maar net en het scheelde niet veel of ze werden van de palen gerukt. De wind kan flink gieren op Karpathos, hoewel deze niet zorgt voor afkoeling (in de avond glijdt er 29 graden langs je lijf).
Dat beloofde nog wat voor vandaag, want we gaan de zee op en we hebben onze herinneringen met tochten over zee in onrustig weer pas recent verwerkt of verdrongen. Maar zie, op deze dag brandt de zon als vanouds en hangen de vlaggen er voor lijk bij. De zee is een meer geworden. Welke wind?!

Doel van de boottocht is de haven van Fry, de hoofdstad van Kassos, het zuidelijkste eiland van de Dodekanessos waartoe ook Rhodos, Kos, Karpathos en nog 9 eilanden worden gerekend.
Tussen de honderden eilanden in Griekenland varen veel veerboten en daarbij worden ook de kleine eilanden niet vergeten. Het is elke dag al bijzonder om te zien hoe de grote veerboten (met vrachtwagens en ambulances) aanmeren in het kleine Karpathos; wel, elke week wordt ook Kassos aangedaan. Op regelmatiger basis vaart de Kassos Princess tussen Pigadia en Fry, maar je kunt ook vliegen van Karpathos naar Kassos. De 21 mijl wordt door Sky Express afgelegd in toch nog 20 minuten, wat het tot één van de kortste lijndiensten ter wereld maakt.

Kassos Princess

De boottocht neemt vijf kwartier in beslag en zorgt voor een verkoelende wind. We genoten ervan want we wisten dat het de enige wind van vandaag zou zijn. Fry spreek je uit als ‘frie’, maar de Engelse uitspraak en betekenis waren vandaag vol van toepassing.

Fry, KassosFry, KassosFry, KassosFry, KassosFry, KassosFry, Kassos

Kassos was bloedheet en we kunnen niet anders zeggen dan dat het eiland ons raakte. Het verwelkomde zijn gasten maar het is volkomen zichzelf gebleven.

Fry, KassosFry, KassosFry, KassosFry, KassosFry, KassosFry, KassosFry, Kassos

Het was het Griekenland zoals we dat het liefst zien. Authentieke straatjes, verkeersborden in alleen het Grieks, niet bedreven in het Engels (laat staan in het Nederlands).
Open voor anderen, maar men doet geen enkele concessie aan hun way of life.

Karpathos is zeker geen toonbeeld van het toerisme dat alles verknalt (zoals Chersonissos op Kreta) en het is hier heerlijk, maar het verschil met Kassos is groot.

We slenterden door het stadje, naar de oude haven Emporion en hebben daarna uitgebreid getafeld in Mylos (zwaardvis!). Na afloop op zoek naar een ijsje, maar ja, Kassos doet geen concessies. Siesta is siesta, dicht is dicht.

We voeren terug met opnieuw de wind door ons haar en we wisten het zeker: we komen hier nog een keer terug.

Terug in Pigadia

1. Rianne:
    20 september 2021
    Wat een prachtige foto’s. Snap het helemaal dat je daar niet voor het laatst bent geweest!
    Eén en al genieten daar. Heerlijk!
  2. Heidi:
    21 september 2021
    Lieve Albert en Ronald,

Wat een leuke verhalen en mooie foto's!
    Jullie zijn volop aan het genieten. En wat hebben jullie veel gezien en gedaan.
    Dat brengt bij mij herinneringen naar boven, tis alweer 6 jaar geleden dat ik op Karpathos was en wil graag nog wel een keertje terug, zeker nu ik jullie reisverslag lees.
    Geniet van de laatste dagen, en hoor graag de verhalen in t echt. Xx