Frappé toujours

5 september 2021 - Kárpathos, Griekenland

MENETES / AMOOPI – De eerste echte trip. Vooraf keken we goed op de kaart naar onze route maar we hebben vandaag geleerd dat we in ons hoofd echt veel kleiner moeten gaan denken. De route vandaag: ‘helemaal’ naar Menetes en dan via de weg naar de luchthaven en op naar de badplaats Amoopi en dan terug. Op de kaart lijkt heel wat, maar uiteindelijk gaat het om een ritje van 35 kilometer. En zelfs met al de haarspelden, duurt het rijden zelf niet lang.

Menetes kun je -als je Pigadia uitrijdt- al snel zien liggen in de bergen. Een tocht met prachtige vergezichten op de zee en de bergen en het eerste wat we van het dorpje tegenkomen, is het monument ter ere van de bevrijding van Karpathos van de Duitsers en de Italianen.

MenetesMenetesMenetesMenetes

Er zijn op het eiland in de oorlog heroïsche gevechten geweest, waarbij het verzet werd geleid vanuit Menetes. Elk jaar wordt op bevrijdingsdag (5 oktober) een grote bijeenkomst gehouden om dit te gedenken, maar hoe waardig kan zo’n bijeenkomst zijn, als het net zo waait als vandaag? Bij aankomst zagen we al een gezinnetje zittend de trap afkomen, omdat ze met gemak weggeblazen kon worden. Echte stormkracht, de Griekse vlag heeft het niet gehouden en het maken van foto’s was eigenlijk geen doen. Als je dan als groep mensen die de bevrijding komt gedenken een minuut stilte in acht kunt nemen en ook nog eens stijlvol overeind blijft, dan lijkt ons dat een heldendaad op zich.

MenetesMenetesMenetesMenetesMenetes

Het dorpje zelf is authentiek; het wordt bezocht door enkele toeristen maar de vele taverna’s staan klaar voor de ontvangst. Zoals de mevrouw van Dyonisos die met de grootste lol ons ontving. Ze haalde haar broer erbij omdat zij niet echt wist hoe het pin-apparaat werkte, en met succes. We konden onze twee lekkere frappé’s snel afrekenen.

Amoopi wordt eigenlijk in elke gids over Karpathos wel genoemd. Het is een kustplaatsje (maar ja, dat geldt voor bijna alle dorpjes hier) met veel horeca, parasols en ligbedjes maar met verder weinig bezienswaardigheden. Wel hebben we er een mooie wandeling kunnen maken met een prachtig zicht op die mooie zee met een kleine lunch in een bar die wordt gerund door een Nederlands vriendenstel.

96E30349-E516-4026-9579-136EF790A0CDAgios Nikalaos

Mooie dag zo!

1. Lenie Rottger:
    5 september 2021
    Prachtig verhaal weer en mooie foto s