‘Shoppen is gezond’

20 september 2019 - Jaisalmer, India

JAISALMER - Je kan het het hen niet eens verwijten. Zo arm als een kerkrat en dan kom je vanzelf in beweging als er toeristen voorbij komen. Dat hoeven niet eens blanke Europeanen te zijn, er loopt ook genoeg Indisch volk voorbij dat in goede doen is.

Vandaag is de laatste dag in Jaisalmer en de stad zelf staat op het programma. De gouden stad, noemt het zichzelf en dat heeft vooral te maken met de kleur van het meeste gebruikte steen. Het is ook een soort dat de temperatuur van de omgeving opneemt. In de winter wordt het dus koud, en vandaag zeker niet.

In het fort moesten de schoenen uit om enkele schitterende tempels te bezoeken en dus liepen we met de volharding van twee fakirs over de gloeiende stenen.

Het was de moeite waard, maar het was wel een bijzonder gebeuren. Er werd eerbiedig om gegaan met de heilige beelden achter de deurtjes maar voor een paar roepies zwaaide alles open.

En dat was de rode draad van vandaag. Een simpel ‘hello’ leidde tot de veronderstelling dat we handel wilden drijven, spullen kopen of gewoon geld wilden geven. Een topper was een knul die eerst vroeg of hij op de foto mocht en daarna 100 roepie vroeg.

De bloody limit was dat we moesten betalen voor het fotograferen van de zonsondergang.

Kunnen we dat geld niet missen? Een verzoek kunnen we zeker inwilligen, maar niet alle. Een simpel straatje in het fort staat garant voor zeker 15 tot 20 vragende ogen en uitnodigingen. En het zijn de bekende gespreksopeningen:

-Hey, my friend.

-Where are you from? Holland? Ah, heel mooi!

-Sir, shopping is healthy

-Don’t rush and come over here?

-You need shirt? Nee? Een olifantje dan? Of sigaretten?

Vriendelijk blijven en beslist en beleefd bedanken.

Ondanks dat, het was een prachtig stadje. Bekijk de foto’s maar.

1. Pé en Pé:
    20 september 2019
    Prachtige verhalen en geweldig mooie foto’s. We genieten van jullie leuk geschreven verhalen. Kamelentocht toch een klein beetje meegevallen? Ik zeg: geniet nog ff door! Lieve groeten, Pé & Pé
  2. Wim Krabbenborg:
    20 september 2019
    Dat zijn weer leuke ervaringen. Allemachtig, tachtig, prachtig. Kijken....kijken maar niet kopen.