De stad op afstand

26 april 2024 - Brisbane, Australië

BRISBANE - Een bekend grapje is dat je Nederlanders in puur tropische omstandigheden herkent aan de paraplu in de hand. 'Je weet immers maar nooit of er een regenbuitje valt'. Wij waren gisteravond te herkennen aan een vestje over de schouder, voor het geval het afkoelt.

Jawel, hier in Queensland, de sunny side van Down Under. Maar ter verdediging: drie maanden lang waren we in gebieden waar het 's avonds echt kouder werd en dus konden we het niet geloven dat de zwoele zomeravonden zijn gearriveerd. Cocktail- en biertjestijd!

Het was gisteravond een gezellige drukte in de stad die te vergelijken is met de nazit na de grote 5-mei-vieringen in Nederland. Jong en oud, gezellig uit eten, voluit gesprekken tussen veteranen en jongens en meiden die belangstelling toonden in de verhalen.
Wij belandden in een echt heel gezellig Thais restaurant: een Tiger Beer en een caipairinha por favor!

Queen StreetTiger Beer en caipairinha

VVV
Vandaag gingen we Brisbane iets beter leren kennen. Bij de VVV in Queen Street was de boodschap van de enthousiaste heer: bekijk het centrum op afstand vanaf het water en vanaf de overkant. En het centrum dan (voorzover niet in aan- of verbouw)? 'U kunt na de boottocht en de wandeling altijd nog een museum bezoeken.'

Een VVV die adviseert de stad op afstand te bekijken, is eigenlijk best wel interessant....

We volgden zijn raad op. Met de KittyCat (een kleine gratis catamaran) voeren we over de rivier de Brisbane naar het eindstation en op de terugweg stapten we uit bij de Howard Smith Wharves, een hele hippe verbouwde werf met een aaneenschakeling van restaurants en barretjes. We namen hier een heerlijke flatwhite onder de grote Story Bridge.

Customs HouseHet oude stadhuis van South-BrisbaneLagoonFortitude ValleyStory Bridge

Deze liepen we daarna over en zo kwamen we aan het begin van een mooi aangelegde wandeling aan de zuidkant van de rivier en bereikten we de Streetsbeach en de Lagoon.
Het was een prima manier om de stad te bekijken. Het kent wat ons betreft geen echte hoogte- en herkenningspunten, maar het lijkt ons wel een hele prettige stad om in te leven.

Morgen gaan we aan de volgende reis beginnen, die uitkomt in het noordelijke deel van de oostkust. Maar eerst gaan we een stukje naar het zuiden, naar de regenwouden van Gondowa (Lamington National Park om precies te zijn).

Route Brisbane - Cairns32 Brisbane - Canungra

De stad hebben we wel gezien, wij zijn benieuwd naar het volgende.

1. Magda:
    26 april 2024
    Goede tip van vvv jullie foto geven een goed beeld van de stad de brug vind ik heel mooi !!

Jouw reactie