90+20=100

10 maart 2022 - Vinales, Cuba

VIÑALES, 9 maart 2022 - Vanuit de tuin van Casa Haydee Chiroles konden we de wolken zien leunen op de toppen van de mogotes, de toppen van de steile heuvels die zo typerend zijn voor dit gebied in de provincie Pinar del Rio. Bijna alle reizigers in Cuba doen Havana aan, Trinidad en zeker ook Viñales. Ook wij, maar dan wel graag met helder zicht; dat kwam snel goed.

Vandaag gaan we de omgeving verkennen met gids Ruben. En behalve wandelen door de natuur gaan we ook een indruk krijgen van de verbouw en handel in koffie maar vooral sigaren.

DSC02655DSC02599

Ruben is afgestudeerd en professor in de geografie, maar dat vak is het niet geworden. Er was geen plaats voor hem op de universiteit en dus neemt hij toeristen op sleeptouw door de omgeving, waar hij zichtbaar en hoorbaar trots op is. En terecht want het staat op de erelijst van de UNESCO. De mogotes (de steile bergen) hebben veel weg (zegt hij) van vergelijkbare bergen in Vietnam en China. Hoe dan ook, het is een heel mysterieus landschap waar boeren hun kost verdienen.

We kwamen eerst uit bij een keuterboer die koffie verbouwt, een intensieve klus dat veel geduld vraagt. Het rijpen, drogen en branden kost veel tijd, maar het kopje loeisterke koffie mag er zijn.

DSC02640DSC02679DSC02691

Even verderop kwamen we uit bij een tabaksboer. Behalve het zaaien, plukken drogen, fermenteren (met een mix van kaneel, honing en rum) en draaien van de sigaren, is de bemoeienis van de staat een bezoeking. Elke week wordt de kwaliteit gecontroleerd en dat moet ertoe leiden dat negentig procent van de oogst door de overheid wordt overgenomen voor de verdere verwerking. De rest (en volgens Cubaanse berekeningen is dat twintig procent) is voor de boer zelf. Die kan zijn eigen sigaren verkopen aan toeristen die langskomen. We hebben allebei wat zitten puffen, maar daar hebben we het verder bij gehouden.

We eindigden de dag bij hotel Jasmines, een stuk vergane glorie, maar wat blijft is het fantastische uitzicht op de vallei van Viñales.

HABLAR CUBANO - Edición limitada.
Klik op HABLAR CUBANO: Edición limitada voor meer over één van de iconen van Cuba: de sigaar (el puro).

1. Jeannet:
    12 maart 2022
    Haha vast wennen zo’n dikke sigaar, als je niet rookt