Witter dan wit

27 maart 2024 - Woollamia, Australië

JERVIS BAY - De afstand tussen Point Perpendicular en Murrays Beach is hemelsbreed vijf kilometer maar om van het ene naar het andere punt over land te komen, moet je 65 kilometer afleggen. Het zegt alles over de enorme afmetingen van Jervis Bay.

Jervis Bay

Bordjes geven aan dat het gebied heilig is voor de oorspronkelijke bewoners; vissen en jagen is er dus streng verboden. Overigens, het hele gebied is een groot nationaal park (zowel boven en beneden de zeespiegel) dus alles wat er zwemt, vliegt en kruipt is er beschermd.

Blenheim BeachChinamans BeachNelson BeachKolibrieKookaburrasHyams BeachBlenheim Beach

Tot het begin van de 18e eeuw woonden de aboriginals in dit gebied maar zij werden bij aankomst van de Britten uit het gebied verdreven; westerse ziektes als de pokken en syfilis deden de rest.

Poedersuiker
Het gebied is wereldberoemd vanwege de stranden die worden gezien als de witste ter wereld. Het zand bestaat voor een groot deel uit kwarts; normaal zand wordt gloeiend heet in de zon, dit zand dus niet. Volgens het Guiness Book of Records is Hyams Beach de allerwitste ter wereld en dat werd dan ook ons wandeldoel van vandaag.

Hyams BeachHyams BeachHyams Beach

Hyams Beach

We begonnen (met dikke wolken) bij Vincentia (Plantation Point): de Teva's in de hand, langs de waterlijn, door het mooie zand dat er uitziet en voelt als poedersuiker en knarst als je er doorheen loopt. We passeerden verschillende stranden die zonder meer prachtig waren: Nelson Beach, Greenfield Beach en Chinamans Beach, maar inderdaad.... niets kan tippen aan Hyams'.

Territory
Er is nog wat bijzonders aan de hand met dit strand. Australië bestaat uit zes deelstaten (New South Wales, Tasmania, Victoria, South-Australia, West-Australia en Queensland); deze mogen eigen wetten maken (tot op zekere hoogte) en hebben een eigen regering en een eigen parlement. Daarnaast zijn er nog drie Territories, die aangestuurd worden door de nationale regering. Het enorme gebied van de noordkust tot het centrum horen tot de Northern Territories. Verder is er de Australian Capital Territory (de hoofdstad Canberra waar we morgen naar toe gaan). Tenslotte is er nog de Jervis Bay Territory: piepklein natuurlijk, maar toch. Hiertoe is overgegaan in 1915 toen besloten werd Canberra een eigen haven te geven.

Jervis Bay Village

De grens tussen New South Wales en Jervis Bay Territory loopt over Hyams Beach.

Onbezorgd
Het was een heerlijk dagje. Mooie wandeling over het strand en door het bos, lekker liggen op Hyams, een verfrissende duik in het kristalheldere blauwe water. Lekker onbezorgd zo. Gelukkig maar dat we pas bij vertrek het bordje zagen dat de Tijgerslang in het gebied rondglibbert; de slang is één van de giftigste ter wereld.

Hyams BeachNelsons BeachHyams Beach

PS Bij het wakker worden zagen we de eerste kangoeroe, in onze 'eigen' tuin nota bene.

Kangoeroe

1. Jeannette Brethouwer:
    🤩🤩🤩🤩🤩
  2. Petra:
    Super verhaal weer. Gelukkig de slang niet 'tegengekomen', brrrr
  3. Magda Roseboom:
    27 maart 2024
    Wat een rust op het strand !
    Echt genieten en mooi kleurtje bruin
  4. Rianne:
    Wat mooi weer!!
    Jullie zijn een paar prachtige paradijsvogels!!
    Groetjes van Tineke en mij!!😘
  5. Jose:
    27 maart 2024
    We genieten weer mee met jullie. Prachtige omgeving en mooie foto's. 😍😍 En nog heel wat 🐍waarschuwingen voor de boeg.

Jouw reactie