Roadkill

28 maart 2024 - Canberra, Australië

CANBERRA ACT - We liggen aan de rand van het zwembad van het Crown Plaza Hotel en moesten terugdenken aan die mooie ochtend in de Polynesian Spa in Rotorua, die plek aan het meer met al die warmwaterbaden tot 40 graden. Er was ook een badje bij om af te koelen en die had een temperatuur van slechts 18 graden. Was dat badje maar hier. Brrrrr.

We zijn vandaag het binnenland ingereden om de hoofdstad van Australië te bezoeken. Het is het bestuurlijke centrum van alles en dat kun je aan de stadsplattegrond al zien. Het stratenplan ziet er uit als een spinnenweb met verschillende rondwegen om Capital Hill en de grote avenues die naar deze heuvel leiden hebben de namen van de hoofdsteden van de deelstaten.

20 Jervis Bay - Canberra ACT

De hotels in de stad hebben als voornaamste doel de officials, ambtenaren en gezagsdragers onder te brengen die hier komen voor vergaderingen. Op weg naar het hotelzwembad zag je dan ook in verschillende zalen de symposium gaande, met flappen, powerpoints en keynotes (en kleine groepjes die uiteen waren gegaan) en er klonk applaus als teken dat een vergadering was afgelopen. Hard gewerkt mensen, met mooie resultaten waarop we verder kunnen bouwen.

Knal
De weg naar Canberra was ronduit prachtig, niet altijd in topconditie en vooral ook leeg. Overal borden die waarschuwen voor kangoeroes en we hebben inderdaad drie dieren gezien, maar die waren morsdood na aanrijdingen met het verkeer. We hebben er geen voorstelling van hoe de klap klinkt en voelt als een auto in volle vaart knalt op een kangoeroe in volle vaart. Hoewel de auto flink beschadigd wordt, is de kangoeroe natuurlijk de grootste verliezer. Roadkill, het fenomeen gaan we nog wel vaker tegenkomen.

Tiangara Falls

Pasen
Onderweg stopten we nog voor een waterval en een kop koffie in het Nerriga Hotel in het midden van helemaal niets. Het hotel bestaat al meer dan 175 jaar en kreeg vooral een boost toen hier goud werd gevonden. Maar het is nog altijd een fenomeen en zeker de lokale bevolking komt hier graag langs om even bij te praten. Zoals vanochtend, toen een tamelijk grofgebekt publiek dat weggelopen leek uit de Beverly Hillbillies elkaar ontmoette om koffie te drinken. Het niveau was niet al te hoog, maar dat werkte wel op de lachspieren.

Nerriga Hotel

Morgen (Goede Vrijdag) gaan we de stad in en kijken naar hoe bruisend (of niet) het leven in de Australian Capital Territory is. De mevrouw van de VVV waarschuwde al dat veel monumenten in onderhoud zijn. De Captain Cook Jet, een kennelijk spectaculaire fontein, deed nu al niets. "En morgen is het Goede Vrijdag en dan gaan die ambtenaren zeker niet zorgen dat de fontein aan de praat komt". We gaan het zien.

1. Magda Roseboom:
    28 maart 2024
    Zijn we nou aan het klagen 🤪
  2. Jose:
    28 maart 2024
    Jammer dat misschien het parlements gebouw gesloten is? Vandaar heb je een mooi uitzicht richting the Memorial hall. Overigens ook indrukwekkend. Wij vonden the capital vooral vlak.
  3. Albert en Ronald:
    29 maart 2024
    Gelukkig niet! Zie ons verhaal van vandaag :-)
  4. Jose:
    30 maart 2024
    Gelezen en memories comming back

Jouw reactie