Wijnen! Wijnen!

2 maart 2024 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

BLENHEIM - Nieuw-Zeeland is niet het grootste wijnland ter wereld, maar heeft inmiddels wel degelijk een behoorlijke traditie op het gebied van wijnproductie. Het staat kwa productie niet in de top 10, maar aangezien 90 procent van de productie wordt geëxporteerd staat Nieuw-Zeeland wel op plaats 7 van de uitvoerende landen.

In heel Nieuw-Zeeland vind je wijngaarden maar het absolute centrum is Marlborough. In elke supermarkt in Nederland vind je de wijnen (vooral wit, vooral Sauvignon-Blanc).

En laten we nou juist hier onze laatste stop op het zuidereiland hebben. Geen toeval natuurlijk, het leek ons namelijk wel leuk om een fietstocht te maken langs de wijnboeren.

Tour
We hadden een beetje de romantische verwachting dat we langs kelders kwamen, matig maar sfeervol verlicht door kaarsen... stukkie brood, hompie kaas... een morsige wijnboer die zijn wijn graag wilde laten proeven.
Aan het eind van de tocht kwamen we bij Gibson Bridge en dat leek er nog het meeste op. Een oudere gezette baas die zei dat hij moe was omdat hij sinds kerst geen dag meer vrij is geweest. De eigenaar zelf die met trots zijn bubbel inschonk.

Wine Tours by BikeGibson BridgeMarlborough

Maar verder kwamen we bij de grotere jongens zoals Hunter's en Whitehaven. Bij Cloudy Bay (een tent met een nogal kakkerige sfeer) kon je er zonder reservering niet eens in. Het geeft al aan dat niet alleen de wijnproductie maar ook het wijnproeven en de tours een business an sich vormen. Een gelikte bedrijfstak, waarbij vooral dames een bodempje wijn inschonken en los gingen over het fruit dat geroken en geproefd kon worden en spraken over het 'palate', het smaakgevoel. Voor 4 tot 6 proefjes betaal je vervolgens 15 NZD. Wat ons betreft een prima concept.

WhitehavenMarlboroughWhitehavenWhitehaven

Bij Whitehaven namen we -bij wijze van lunch- een uitgebreide kaasplank van de buren (Cheers en Cheese) met kazen uit Nieuw-Zeeland (zoals Barrys Bay uit Akaroa, waar Marcel ons op onze eerste dag in Nieuw-Zeeland overheen vloog). Dat was oprecht genieten.

Op naar het noorden
En daarmee sloten we het actieve deel op het zuidereiland af. Morgen varen we met de ferry van Interislander van Picton (hier in de buurt) naar de hoofdstad van Nieuw-Zeeland: Wellington. Daar blijven we een volle dag en daarna gaan we het noordereiland verkennen.

1. Marcel:
    2 maart 2024
    Veel plezier op het reserve eiland, ook weer een heel andere ervaring.
  2. Bianca:
    2 maart 2024
    Heel veel plezier met de overtocht. Ga vooral bij vertrek buiten op het dek staan. De tocht door de fjorden is absoluut erg mooi als je goed weer hebt!
  3. Albert en Ronald:
    2 maart 2024
    Dank jullie wel! Het weer ziet er zowaar redelijk goed uit!
  4. Jose:
    2 maart 2024
    Mooi afsluiter. Hopelijk een rustige overtocht door de mooie Fjorden. Op naar de Beehive. Heb genoten van jullie avontuur op t Zuiden. Ben benieuwd wat jullie op t Noorder eiland jullie gaat brengen.
  5. Magda Roseboom:
    2 maart 2024
    Lekker wijntje en heerlijke kaasplank na een welverdiende fietstocht !
  6. Anke:
    4 maart 2024
    Nou… ziet er goed uit: en lekker kaasplankje en lekkere wijn. Toppie
  7. Bart:
    5 maart 2024
    Ziet er goed uit. Je hoeft dus helemaal niet naar Frankrijk om wijn en kaas te proeven.

Jouw reactie