Wet & Windy Welly

4 maart 2024 - Wellington, Nieuw-Zeeland

WELLINGTON - Rond 2010 waren er in Nederland heftige discussies over een nationaal historisch museum en dat zou gevestigd moeten worden in ons eigene Arnhem. Eerst moest het bij het openluchtmuseum komen, toen bij de Frostbrug in het centrum en later toch weer bij het openluchtmuseum. Toen de parkeergarage te duur bleek, werden de plannen de prullenbak ingeworpen. De centen, altijd maar weer die centen.

Nee, dan hier....

Wellington heeft verschillende bijnamen. Wellywood vanwege de groeiende positie van Nieuw-Zeeland in de filmindustrie, maar ook Windy Welly.

Wellywood

Wellington is een windvanger en is na een plek op de Zuidpool de winderigste plek op aarde (zegt Wikipedia). Maar vanuit Christchurch kregen we van Marcel een gniffelende app dat we de 'full Wellington experience' zouden gaan meemaken, inclusief horizontale regen. Die informatie was een beetje overbodig, want dat hadden we al meegemaakt. Voor Wellington en omgeving was een wind- en regenwaarschuwing uitgegeven en dus zetten we ons schrap. In de haven lag een veerboot en we zijn blij dat we de overtocht in de volle zon hebben kunnen maken. "In Christchurch waait het wel, maar het is 23 graden en strak blauw'. appte Marcel. Was dat met tongue in cheek?!

Windy WellyWindy WellyQueens Wharf

Trots
En waar kun je met dit heksenweer beter zijn dan in een leuk en mooi museum: het natuurhistorisch museum van Nieuw-Zeeland: Te Papa Tongarewa.

Te Papa Tongarewa

Schoolklassen vol werden rondgeleid langs een prachtig vormgegeven tentoonstelling over de natuur en de cultuur van Aotearoa, en je mag bijna overal aan zitten; kosten noch moeiten werden bespaard.

Je kunt een aardbeving beleven, een tsunami veroorzaken, een kiwi van dichtbij zien en het geluid horen van de uitgestorven moa (de allergrootste vogel ooit). En natuurlijk werd uitgebreid verteld over de komst en de cultuur van de Maori's naar dit land.

Te Papa TongarewaTe Papa TongarewaTe Papa Tongarewa

We zijn geen museum-diehearts maar dit was echt heel boeiend en mooi; uit de tentoonstelling spreekt zorg voor en trots op het land. In Nederland zijn de kosten van een parkeergarage de doorslaggevende reden geweest om niet zo'n museum op te zetten. Tsja...

Los van dit museum vinden we Wellington een echte leuke stad. Dat zagen we gisteren al, maar vandaag (tussen de hoosbuien door) werden we bevestigd: het heeft grandeur, een goed ontwikkeld winkelaanbod en een heel leuk havenkwartier met hippe en leuke kroegen en restaurantjes.

Als het weer het toelaat gaan we vanavond nog naar Cubastreet, naar verluid de meest kleurrijke straat van de stad. Maar ja, Wet&Windy Welly neemt het besluit.

20240304_131721

Hoe dan ook, morgen staat een reisdag op het programma: 300+ kilometers naar het noordennaar Tongariro.

PS Cuba Street is gelukt!

Cuba Street

1. Marcel:
    4 maart 2024
    Nee hoor, bedoelde er niets mee. 😬
  2. Magda Roseboom:
    4 maart 2024
    Prachtig museum en mooie afsluiter in Cubastreet

Jouw reactie