De weg

11 maart 2024 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

COOKS BEACH - Er liggen schelpen rond ons vertrek, dat de naam 'Sea Breeze' heeft. Het superkleine en leuke complex heet Musselbed.

Allemaal tekenen dat we in de buurt van de zee zitten. Maar vanuit ons terras zien we tropische palmen en planten en je zou  -als je naar deze plek zou zijn geteleporteerd- kunnen denken dat we in de rimboe zitten.

We mogen wel zeggen dat dit Coromandel in het klein is.

Sea Breeze

Teleporteren is -zo definieert Wikipedia het- de rechtstreekse verplaatsing van de ene plaats naar de andere, zonder de fysieke ruimte tussen beide plaatsen te hoeven doorkruisen.

14 Rotorua - Cooks Beach

Wij zijn dus niet geteleporteerd, want we hebben de reis bewust meegemaakt.

In onze Yaris over de Nieuw-Zeelandse wegen, die zonder meer van prima kwaliteit zijn. Althans de stukken die niet opengebroken erbij liggen of die worden onderhouden. Om Nieuw-Zeeland in beweging te houden wordt er veel gewerkt aan de weg. En dan bedoelen we echt: heel veel.

Wrevel
De bebording is dik voor elkaar want de werkzaamheden worden op tijd aangekondigd net als de snelheidsbeperking. Soms sta je voor een stoplicht, soms een voor een jongen of een meisje met een bord in de hand met op de ene kant 'Stop' en de andere kant 'Go'. Na afloop wordt duidelijk aangegeven dat het werkgebied eindigt en je wordt vriendelijk bedankt.
Er wordt vriendelijk gezwaaid maar ondanks de sympathieke gang van zaken ontstaat er toch wat wrevel. Vandaag was het serieus bijna om de 20 kilometer raak en dat schiet niet op.

En als er dan toch kwistig met borden wordt omgesprongen, dan had al bij Waihi Beach waar we lunchten, een klein seintje kunnen worden gegeven voor een totale wegafsluiting op de Golden Valley Road, en niet na 15 kilometer pal voor de wegafsluiting.

Overigens bleek het te gaan om zware beschadiging van de weg door heftige wind en regen.

Golden Valley Road

Dit vond plaats in mei 2023 ...

PS Bij Tauranga kwamen we op een tolweg terecht van ongeveer 15 kilometer lang. Wat het nut is, weten we niet. Er zijn bij Auckland nog twee tolwegen en de rest van het wegennet in Nieuw-Zeeland is gratis. Bovendien geeft de wegenautoriteit suggesties voor alternatieve routes.

Wat opviel was dat dit traject redelijk hobbelig was en minder geplaveid dan de reguliere wegen. Maar goed, 2 NZD is ook geen groot offer.

Paradise
En door naar boven en afslag na afslag, bocht na bocht werd het landschap weer mooier.

Waihi BeachCoromandelCoromandel

Een mengeling van Zwarte Woud en Cariben met als steevaste achtergrond de Stille Oceaan, die hier lichtblauw kleurt.

En dan was daar eindelijk ons onderkomen voor de komende twee nachten: Sea Breeze, met de schelpen en mosselen.

Paradise calling.

Sea Breeze

1. Petra:
    11 maart 2024
    Enjoy :-)
  2. Magda Roseboom:
    11 maart 2024
    Cheers ! Op na het volgende avontuur .

Jouw reactie