Multicolor

10 maart 2024 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

ROTORUA - Het was me het dagje wel, die 10e juni 1886. Mount Tarawera bleek een vulkaan en brak in alle heftigheid uit. Door het geweld werd de berg in tweeën gespleten, ontstond er een scheur in de aarde van 17 kilometer en het meer Rotohana werd kwa omvang twintig keer zo groot. Bovendien ontstonden er tal van kraters in de vallei Waimangu en kon alles wat zich in de aarde bevond, hier naar boven komen. Daarnaast waren er nog 120 doden te betreuren.

En vandaag liepen wij door deze vallei.

Het was een fantastisch mooie wandeling naar het meer Rotohana en aan de overkant ligt Mount Tarawera waar het 137 jaar geleden allemaal begon. Ook zonder de verbluffende kraters, meren en gekleurd gesteente is dit al een prachtig gebied om doorheen te wandelen, maar het zijn juist deze vulkanische elementen die de adem benemen. Gaandeweg liepen we langs de Hot Stream en na elk bochtje zag en hoorde je weer water borrelen en over gekleurd gesteente stromen.

Waimangu Volcanic Valley - Hot StreamWaimangu Volcanic Valley - Hot StreamWaimangu Volcanic Valley -Waimangu Volcanic Valley - Hot StreamWaimangu Volcanic Valley - MosselschelpbronnenWaimangu Volcanic Valley - Hot StreamWaimangu Volcanic Valley - Hot StreamWaimangu Volcanic Valley - Southern CraterWaimangu Volcanic Valley - Inferno CraterWaimangu Volcanic Valley - Frying Pan LakeWaimangu Volcanic Valley - Frying Pan LakeWaimangu Volcanic Valley - Frying Pan LakeWaimangu Volcanic Valley - Inferno CraterWaimangu Volcanic Valley - Lake Rotomahana

De meren waren wederom stuk voor stuk prachtig. De knalgroene Southern Crater, de azuurblauwe Inferno Crater en het Frying Pan Lake in de Echo Crater, waar de stoom overheen joeg (in de videosectie van deze blog zie je een impressie). Dit was toch wel de apotheose van dit gebied.

Loom
Een mooie dag weer, die zo lekker relaxed begon in de Polynesian Spa. Ze noemen zichzelf 'New Zealands original and iconic geothermal bathing experience'. De pools zijn in ieder geval fraai aangelegd, pal aan het Lake Rotorua en het water komt uit nabijgelegen bronnen en hebben gunstige uitwerkingen voor de huid en de gewrichten. Maar het water is vooral loommakend warm (van 36 tot 41 graden). Om het half uur kwam een medewerker het water checken op zuiverheid.

Een bijzonder bad is de Priest Pool (41 graden), met water uit de Priest Spring. De naam verwijst naar de katholieke priester Mahoney, die kreupel liep van de arthritis. Hij werd in 1878 naar Rotorua gebracht om een bad nemen in het water, en zie het wonder: hij was genezen en kon zelf teruglopen naar Tauranga.

Jawel, daar lagen wij vanochtend in.

Polynesian Spa - Priest PoolPolynesian Spa Polynesian Spa

Rotoruaanser ging het niet worden, dachten we vanochtend, toen we vanuit de baden tuurden over het meer.

Maar toen waren we nog niet in Waimangu geweest.

Coromandel
Morgen rijden we naar het schiereiland Coromandel, een gebied dat steeds vaker bezocht wordt maar nog niet is platgewalst door toeristen. We zijn benieuwd.

1. F en J:
    10 maart 2024
    Wouw, wat een spectaculaire foto's
  2. Babs Rottger:
    10 maart 2024
    Wat een fantastische mooie foto's.
  3. Jose:
    10 maart 2024
    Echt prachtig en fantastisch dat jullie zo genieten!
  4. Magda Roseboom:
    10 maart 2024
    Ja ik val in herhaling prachtige foto s en heerlijk om te lezen !
  5. Ellen:
    Prachtig!!!
  6. Petra:
    10 maart 2024
    Oh, wat een prachtige foto’s. Overtreffende trap gaat naar tot 3 hè? Mooi, mooier, mooist…en dan is er nog een kleine drie maanden te gaan 🤔🤭🥹
  7. Hella:
    10 maart 2024
    Prachtig, wat een mooie reis!
  8. Heleen:
    24 maart 2024
    Het Noordereiland>>> daar was ik in 1999!
    Veel herkenning, mooie foto's!! Geniet ervan!

Jouw reactie