Baai!

12 maart 2024 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

COOKS BEACH - Een eeuw nadat Abel Tasman als eerste niet-Polynesiër Nieuw-Zeeland ontdekte, ging de Endeavour van kapitein Cook voor anker in de baai waar wij nu zitten; Cooks Beach dankt hier zijn naam aan. Aan de overkant van het nauw in Mercury Bay ligt Whitianga en die heeft de naam te danken aan Kupe, de Polynesiër die negen eeuwen geleden als allereerste hier aankwam.

Beide dorpjes liggen in een uithoek van het land en alleen als je hier moet zijn of woont, kom je naar deze contreien. De natuur, de baaien, de kliffen (alles verpakt in extreem-groen) zijn prachtig, maar nog niet ontdekt door de grote massa.

Ferry Whitianga - Cooks BeachCooks Beach

We zijn vandaag de Shakespeare Cliff opgegaan voor het uitzicht op Cooks Beach en Lonely Bay. Een prachtig gebied en fijn om hier te zijn.

Lonely Bay

Maar we zijn Nieuw-Zeeland aan het afhechten merken we, ook vandaag. Wat een indrukken de afgelopen weken, wat een onwaarschijnlijk en ongelooflijk mooi land, maar nu willen we even afkoelen.

Lonely Bay en Cooks BeachLonely BayLonely BayLonely BayShakespeare Cliffs

Morgen maken we een grote reis naar de Bay of Islands. Ruim 400 kilometer, een dag rijden. Het wordt de langste rit van onze hele reis door Oceanië en we gaan daar in Paihia een paar dagen niet veel doen. We gaan de baai zien en bezichtigen en vooral gaan we relaxen, lezen en wat een mens zoal doet op vakantie. Na een kort stedentripje in miljoenenstad Auckland, sluiten we deze droom in Nieuw-Zeeland af.
En maken we ons op voor de volgende: Australië.

Lonely Bay

Maar voor het zover is, melden we ons nog zeker een paar keer.

1. Jose:
    12 maart 2024
    Paihia, zo mooi om te relaxen!
  2. Gerdine van Reen:
    12 maart 2024
    Wat een heerlijke foto’s en avonturen van Nieuw Zeeland hebben jullie met ons gedeeld! Geniet van deze break in jullie vakantie 😉 (goed bezig!) en ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhalen 😍
  3. Magda Roseboom:
    12 maart 2024
    Sluit me aan bij reactie van Gerdine !
  4. Ingrid van der Wijk:
    12 maart 2024
    Af en toe sla ik jullie reisverslag even open. Wat mooi om te zien en om een (klein
    beetje dan) mee te beleven. Deze reis zullen jullie niet snel vergeten. Nu op naar Australië. Goede reis en wederom, geniet ervan!

Jouw reactie