Het hoge noorden

13 maart 2024 - Paihia, Nieuw-Zeeland

PAIHIA - Arrive Alive! Nou, getuige dit stukje is dat gelukt. Langs de Nieuw-Zeelandse wegen staan welgemeende, goedbedoelde en soms wat overbodige adviezen, maar deze leek ons zeker handig en verstandig.

Ook Cooks Beach en Coromandel liggen achter ons. Een plaats voor toeristen, maar doordeweeks gesloten voor toeristen. Niets is open, zelfs de lokale 'chippie' (waar we eindelijk eens een 'vette bek' wilden scoren) was gesloten. Albert kwam er bij toeval achter en dus sloegen we nog wat eetbaars in in de general store van CB. 'Wat doen we hier', vroegen we ons af.

Voor dag en dauw stonden we vandaag op en om 7 uur reden we weg.

We tikten in de navigatie Paihia in en het systeem vulde aan 'Far North', het hoge noorden. Dat klopt niet helemaal want Nieuw-Zeeland loopt nog 150 kilometer door, maar het is wel een hele afstand.

De lange reis van meer dan 420 kilometer verliep voorspoedig. Om in de Bay of Islands te komen moet je dwars door Auckland heen en tijdens de spits vraagt dat om geduld. Het bood de gelegenheid om een eerst blik te werpen op de skyline van deze miljoenenmetropool. Later meer, want we waren immers op weg naar Paihia.

Skyline Auckland

Na Auckland was de State Highway 1 (die van het zuidelijkste puntje van het Zuidereiland naar het noordpuntje van het Noordereiland (Cape Reinga, 2033 kilometer) loopt, volledig afgesloten (was keurig aangekondigd op de website van de Nieuw-Zeelandse wegenautoriteit) en dat leidde tot een omleiding van 45 kilometer maar ook hier is elke weg een scenic route.

Rond 15.00 uur reden we het terrein op van ons verblijf van de komende vier volle dagen en wat een paradijs is dat. Vier kilometer buiten Paihia, boven op een heuvel met zicht op de Bay of Islands en met alles drop en dran.

Hihitahi SeaviewHihitahi Seaview

We gaan plannen maken want er is hier veel te doen, maar ... nu... even... niet!

1. Tineke:
    13 maart 2024
    Wordt weer super genieten op/in jullie paradijsplek!
    Geniet ook van jullie reisavontuur te mogen volgen, elk ontbijt open ik jullie blog.
  2. Magda Roseboom:
    13 maart 2024
    Zo weer flink wat km’s gemaakt
    Lekker bijkomen op nieuwe locatie
    Kijk weer na volgend verhaal en foto s
  3. Jeannet:
    13 maart 2024
    Even 2 weken moeten bijlezen, geweldige reis met prachtige foto`s.
    Nu dus even bijkomen van alle indrukken, voor jullie maar ook voor mij haha na 2 weken lezen. Geniet van het bijkomen

Jouw reactie