Heilige grond

15 maart 2024 - Paihia, Nieuw-Zeeland

PAIHIA - Ooit was er hier helemaal niets. We aten gisteren in de tuin van onze bungalow bovenop de heuvel en hoorde iets wat in Nederland zeldzaam of zelf uitgestorven is: stilte.
En ooit kwamen hier mensen voor het eerst aan land en zagen er wel iets in en zij gingen zich vestigen, wetend dat zij er helemaal alleen voor stonden op die lege en stille eilanden. Wij vinden onze reis anno 2024 al heel wat, maar dat was heldenwerk.

PaihiaPaihia

Rond 900 kwamen de eerste Polynesiërs aan land en eeuwen later de eerste witte Europeaan. En weer een eeuw later gingen er ook Europeanen zich vestigen en de eerste voetstappen waren hier, in de Bay of Islands.
Sommige ontmoetingen tussen de Maori's en Europeanen verliepen slecht, zoals met de Nederlander Abel Tasman en de Fransen, maar de Engelsen wisten op redelijke voet te komen met de Maori's.

Verdrag
Daar waar de Britten normaliter grof optraden tegen gekoloniseerde volkeren, werd met de Maori's een verdrag gesloten dat op de dag van vandaag van groot belang is: het verdrag van Waitangi, dat enkele kilometers van Paihia ligt. Niet dat deze overeenkomst problemen wist te voorkomen, maar het is hele andere koek dan de behandeling door de Britten van bijvoorbeeld de aboriginals in Australië. De uitwerking van het verdrag van Waitangi leidde niettemin in de 19e eeuw tot diverse bloedige oorlogen in Nieuw-Zeeland omdat in de praktijk het Britse belang de bovenhand voerde. Nog steeds lopen er rechtzaken van Maori's tegen de Nieuw-Zeelandse staat over eigendomsrechten.

Russel

Hellhole
We zijn al met al op historische grond, heilige grond. Gisteren bezochten we Russel (met de ferry 20 minuten van Paihia verwijderd). Nu een alleraardigst Victoriaans dorpje, ooit werd het de Hellhole van de Pacific genoemd. Maori's dreven ruilhandel met bijvoorbeeld de Fransen en de Engelsen. Voor voedsel ontvingen zij alcohol en wapens en de criminaliteit en prostitutie namen de overhand.

WaitangiWaitangi Treaty GroundsWaitangi Treaty House

Vandaag bezochten we de Treaty Grounds in Waitangi, met schitterend vormgegeven exposities over de totstandkoming en de uitwerking van het verdrag.Een beetje prijzig was het wel: 60 dollar, maar voor dat geld subsidiëren we dan wel de kiwi's die voor 30 dollar naar binnen mogen.

Hihitahi Seaview

Morgen gaan we een dag de zee op en de baai vol eilanden in.

1. Magda Roseboom:
    15 maart 2024
    Weer stukje geschiedenis voor mij onbekend !
    Maar mooi geschreven , conclusie oorlog is wreed.
  2. F en J:
    15 maart 2024
    In Nederland nog 15 maart, in NZ, ben jij al jarig Ronald.
    Gefeliciteerd met je verjaardag, gaan jullie vast wel vieren met een uit-etentje samen?

Jouw reactie