Bay of Islands

16 maart 2024 - Paihia, Nieuw-Zeeland

PAIHIA - Om eerlijk te zijn stonden we een beetje in de stand van 'Nieuw-Zeeland uitzitten en relaxen en vol goede zin verder in Australië'. We hebben immers geweldige dingen meegemaakt en gezien: de jetboat in Queenstown, Milford Sounds, Hooker Valley Track, Tongariro en Rotorua. Wat kan daar nog tegenop?

Bay of Islands: "Hold my beer".

Het was een mooie dag om het water op te gaan; mijn verjaardag en vooral veel zon. Dat was nog even kiele-kiele want gisteravond ging het na een broeierige dag los. We hadden een gezellig etentje met de eigenaar van onze bungalow in Charlottes Kitchen aan de Wharf van Paihia en bij thuiskomst vielen de eerste druppels al.

144
We hadden de tocht van vandaag geboekt bij Fullers Great Sights; de Cream Tour, een tour die sinds 1927 wordt aangeboden aan de toeristen. Zeven volle uren op het water op een vandaag zwaar onderbezette boot.

Boot Fuller Great SightsBay of IslandsBay of Islands

Het was voor de avonturiers die hier eeuwen geleden aankwamen een hele puzzel. Je vaart een onbekende baai binnen, waar -zoals we nu weten- 144 eilanden liggen en bij welke moet je dan beginnen...? Captain Cook is op verschillende eilanden geweest en er ligt ook nog ergens een wrak van een schip op 38 meter diepte.

Schipper Kate weet de weg wel en voert ons langs alle belangwekkende plekken, zoals Cape Brett Peninsula in het uiterste oosten van de baai. Om daar te komen moeten we een stukje over de Stille Oceaan en het was aan de deining te merken dat we de oceaan betraden.

Bay of IslandsCape Brett LighthouseHole in the RockHole in the RockBay of Islands

Bij dit schiereiland ligt misschien wel het mooiste deel: Motukōkako, ofwel The Hole in the Rock. Maar het maakte niet uit waar we kwamen; het water was overal knalblauw en de natuur zeer indrukwekkend.

Bay of IslandsBay of Islands - zeeleeuw

Orka
Natuurlijk wilden we ook het zeeleven zien, maar we zijn daarbij afhankelijk van de dieren zelf. Er gaan verhalen dat op de Veluwe zwijnen worden gevoerd, zodat dagjesmensen uit de Randstad die een toer met de bus maken, gegarandeerd de wilde zwijnen te zien krijgen.

Niets van dat in de Bay of Islands. Het was daarom echt geweldig om een aantal orka's boven water te zien komen.

OrkaOrkaOrka

Op een ander eiland was er een kolonie Jan-van-Gents te zien en ergens anders lagen de weer de Black Rocks. Ogen tekort heet het dan.

Bay of Islands - kolonie Jan van GentsJan-van-GentJan-van-GentBay of Islands

Gelukkig dat we even konden relaxen met een lunch op het eiland Urupukapuka. Gewoon, lekker op het zachte gras liggen, kijken naar de blauwe lucht en de wolkjes.

Black RocksBay of Islands

Haha
De dag eindigde gewoon op ons eigen terras in Paihia, met een glas bubbels. Het was al een feestelijke dag, maar daar moet natuurlijk wel op gedronken worden.

Verjaardagsbubbel

1. Babs Rottger:
    16 maart 2024
    Wauw wat een bijzondere verjaardag was dat voor je Ronald! Geweldig verhaal en super mooie foto's. Echt genieten. 😘
  2. Nadine:
    Supermooi! En gefeliciteerd 🥳
  3. Hein cremers:
    16 maart 2024
    Geweldig verhaal blijf er van genieten
    En een fijne verjaardag 👍
  4. Magda Roseboom:
    16 maart 2024
    Van harte gefeliciteerd 🥳 Ronald !
    Zo wil iedereen we zijn verjaardag vieren 🎉
    Mooie foto s en verhaal .
    En ja het leven mag gevierd worden met HaHa enjoy
  5. Jose:
    16 maart 2024
    Wat een mooie verjaardag, een dag om nooit te vergeten, proost op een mooie afsluiter. .... nog even Auckland
  6. Helga Beck:
    16 maart 2024
    Alsnog van harte Ronald, en wat een mooie foto's weer. Ik denk dat ik dit keer met name o.a. heel erg geniet van die ene mooie foto van jullie twee!
  7. Lenie rottger:
    16 maart 2024
    Wat een geweldige verjaardag Ronald nog van hartelijk gefeliciteerd.
  8. Jose:
    17 maart 2024
    Vooral het etiket op de fles🤭, geweldig, mooi om jullie zo stralend te zien!🥰
  9. Gerdine van Reen:
    18 maart 2024
    Wow, wat een toffe manier om je verjaardag te vieren! Nog van harte gefeliciteerd Ronald 🥳!!!!!
  10. Jeannet:
    18 maart 2024
    Wauw, wat prachtig allemaal! Een geweldig verjaardagscadeau, een herinnering niet te evenaren! Prachtige foto’s

Jouw reactie