Metropool

18 maart 2024 - Auckland, Nieuw-Zeeland

AUCKLAND - We gaan de komende dagen heel veel mensen zien. Echt, heul veul. Over een paar dagen lopen we aan de andere kant van de Tasman Zee in Sydney, maar vandaag en morgen zijn we in Nieuw-Zeelands enige metropool. Het is de afsluiter van zeven weken Nieuw-Zeeland, vol kleine dorpjes, natuurwonderen, leegte en stilte.

Niets van dit alles, hier in de City of Sails. Auckland.

Rustig opgestaan, ons voorlopig laatste zelfgemaakte ontbijtje gegeten en daarna werd de prullenbak gevuld met wat we overhadden. We hebben de afgelopen weken bij de Pak 'n Saves, de Countdowns, de New Worlds en de 4Squares regelmatig boodschappen gedaan, maar we kunnen natuurlijk niets meenemen naar Australië.

16 Paihia - Auckland

We reden voor het laatst de mooie heuvel met het mooie huis af en daar gingen we dan. We stopten nog even in Whangarei. De Bassin is een leuk deel van het stadje, dat rond de marina ligt; leuke eettentjes en het Hundertwasser Kunstcentrum. Wie wel eens in Wenen is geweest kent het bijzondere Hundertwasserhaus, nou, deze mag er ook zijn.
Hoofddoel van ons bezoek was trouwens om nog een onderdeel van mijn verjaardag af te werken, waar het nog niet van gekomen was.

Whangarei BassinWhangarei Hundertwasser

Een taartje bij de koffie. Ja, frons maar. Hoort er wel bij, vinden we. En in Nieuw-Zeeland kun je ze voor taart wel om een boodschap sturen.

Vier rijen dik
Daarna gingen we weer State Highway 1 op. Radio aan met onze favoriete zender Breeze en de laatste indrukken opdoen van het Nieuw-Zeelandse landschap. Hoe dichter bij Auckland we kwamen, hoe drukker het werd en op de Harbour Bridge, de majestueuze binnenkomer van de stad, reed het vier rijen dik de stad in.

Maar het rare was dat -toen we de afslag namen en echt in de stad kwamen- we ons afvroegen, waar iedereen was. Een paar auto's om ons heen en dat was het.

Harbour BridgeSkyline AucklandFerry BuildingHobson Street

We wisten dat we ons kwa drukte geen zorgen hoefde te maken. Er wonen hier rond de 1,8 miljoen mensen en onze eerste indruk van de stad was behoorlijk positief. De Princess Wharf, de Queen Street en de Albert Street waren gezellig druk; tussen de hoge gebouwen was de stemming lekker ontspannen. De absolute blikvanger is natuurlijk de SkyTower van 186 meter hoog. Je kunt het kennen, omdat het op 1 januari steevast in het Journaal komt met het vuurwerk dat er van alle kanten afgeschoten wordt.

SkyTower

Het is trouwens een handig ding, want ons hotel staat in de schaduw ervan. Wij gaan niet verdwalen.

Morgen gaan we de stad echt ontdekken. Zin in!

1. Petra:
    18 maart 2024
    Wow, alweer 7 weken onderweg en Nieuw-Zeeland al bijna afgesloten. Geniet van jullie laatste dag(en) daaro en goede reis naar Australië. Het kan daar bijna niet mooier zijn. En hoe bijzonder is het om je 60e levensjaar aan de andere kant van de wereld te beginnen?! Een mooi nieuw jaar gewenst. Het begin is iig al goed :-)

Jouw reactie