Strenge smeltkroes Singapore

2 februari 2024 - Singapore, Singapore

SINGAPORE - Hoe fris een douche ook mag zijn, het verlaten van het airco-gekoelde hotel en het betreden van de met 30 graden gevulde stad, geeft je na enkele stappen al een okselklotsende ervaring. We zijn wel wat gewend, maar ja, we weten allemaal wat het klimaat is in Nederland en een rustige overgang zat er niet in.

Singapore als stad bestaat nog maar tweehonderd jaar en de eerste steen werd gelegd door de Britse koloniaal Thomas Stamford Raffles en zijn idee was om de gunstige ligging aan zee volledig te benutten. De stad werd een economisch daverend succes, misschien ook wel omdat het een verzamelpunt werd van Chinezen, Indiërs, maar ook Maleisiërs en Engelsen (die als kolonisten kwamen).

Vreedzaam
In Singapore wonen per vierkante kilometer 14 keer zoveel mensen als in Nederland en met al die geloven en overtuigingen op elkaars lip, zou je verwachten dat het onrustig zou worden. In Nederland geloven we kennelijk niet meer altijd dat vreedzaam samenleven mogelijk is, maar in Singapore doen ze het gewoon.

Boat QuayCivic District: het parlement van Singapore

Dwang
Misschien komt dat ook om dat de Singaporezen geen last willen krijgen met de politie, want Singapore houdt van de wet en straft en dreigt met van alles en nog wat. Voor alles is een wet en in alle gevallen zijn de straffen draconisch.

Boetes van duizenden Singapore-dollars, stokslagen voor sommige vergrijpen en als je drugs meeneemt naar Singapore was dat het laatste wat je in je leven deed. Op terrassen hangen niet alleen bordjes om het rookverbod duidelijk te maken, maar ook dat het tegen de wet is en dat de politie erbij gehaald wordt. Het moet gezegd, de misdaad is verwaarloosbaar, maar het is een keuze om zo'n stemming te kweken.

Kampong Glam: Sultan MoskeeKampong Glam: Sultan MoskeeKampong Glam

Een Aziatisch land, maar....
Afijn, vandaag maakten we in de schroeiende hitte een leuke wandeling van 15 kilometer door Little India en Kampong Glam (de moslimwijk). En de conclusie is, Singapore is op en top een Aziatisch land maar als je een andere straat in slaat, sta je oog in oog met fantastisch ontworpen maar soms ook groteske hoogbouw dat doet denken aan New York. In Little India loop je het ene moment op een marktje door dat schreeuwerige getetter en tussen het nepgouden kitsch van de Hindoe-goden (zoals we dat in India ook tegenkwamen), terwijl het Tekka Centre een hypermodern handelscentrum is.

Little India: Sri VeeramakaliammanLittle India: Sri VeeramakaliammanLittle India: Sri VeeramakaliammanLittle India: Sri Veeramakaliamman

Morgen gaan we naar Chinatown, de koloniale wijk en het Civic District. Maar we weten het nu al: Singapore is een erg leuke stad met een zeer vriendelijke mensen. Behulpzaam en vrolijk, bijvoorbeeld tijdens het schuilen voor de heftige buien vanmiddag.

We worden oud... typen als experience

Een mooie start van deze reis.

1. Tineke:
    2 februari 2024
    Wauw , zeker mooi begin in Singapore van jullie reis ! Herkenbare dingen, maar ook nieuwe impulsen.
    Morgen China town verkennen , wel prettig dat er al wat Nl km in de benen zitten , vast veel plezier van.
    Veel plezier , kijk al uit naar jullie volgende blog.
    🍾😘
  2. Petra:
    3 februari 2024
    Tjonge, jullie gaan zoveel zien en zoveel beleven. Goed dat deze blog er is, anders kun je nooit alles onthouden. Mooi verhaal weer!
  3. Magda Roseboom:
    3 februari 2024
    Prachtig Albert en Robert !
    Mooi geschreven en zo meer te komen weten van het land .
    Ook mooie foto s