Raffles, draken en saté

3 februari 2024 - Singapore, Singapore

SINGAPORE - Voor vertrek wisten we al dat de reis er iets anders uit zou zien. Iets minder Fiji en na afloop weer twee volle dagen Singapore en dat gaf ons vandaag veel gemoedsrust. We hebben deze dagen veel gezien, maar dé grote publiekstrekkers hebben we niet kunnen bekijken: Gardens by the Bay, Marina Sands, Merlion. In juni krijgen we weer een kans, maar nu was het weer de spelbreker.

We zaten droog in Lau Pa Sat, de bekendste food-hall (hawker) van Singapore. Maar buiten liepen de weergoden helemaal en langdurig leeg met alles wat ze hadden: het hoosde, het donderde. De dagelijkse afrekening met wat eerst hitte was en later broeierigheid werd, was genadeloos.

Het hield uiteindelijk op met regenen en we startten de wandeling naar de Bay maar achter ons kwam de volgende pikzwarte lucht aan.

We draaiden een punt aan deze dag, wetende dat we hier terugkomen en zo daalden we af in metrostation Downtown voor een rit van 7 cent naar het station Bugis. Tussen haakjes: ook de metro is weer een toonbeeld van reinheid, rust en regelmaat.

Clarke QuayClarke QuayParkview gebouw

Koloniale grandeur
Ok, beetje balen was het voortijdige einde van deze dag wel, maar we hadden genoeg om op terug te kijken. Zwetend als een otter wandelden we weer door twee hele prettige gebieden van Singapore.

We startten onze struintocht door de Colonial District en het Civic District, waar de sporen van de Britten overduidelijk zichtbaar zijn. Roomwitte en suikerzoete kerken en statige gebouwen tekenen deze wijken. Maar boven alles staat hier het wereldberoemde en peperdure hotel Raffles.

Colonial District: RafflesColonial District: RafflesColonial District: Saint Andrews

Chinatown
Na het oversteken van de Singapore rivier veranderden de namen van de straten van Queenstreet in bijvoorbeeld Eu Tong Sen Street en veranderde het Latijnse in het Chinese schrift. Volgende week is het Chinees Nieuwjaar en dat was aan de rode lampionnen en de draken goed te zien. Chinatown in your face.

ChinatownChinatown

Het was hoe dan ook gezellig druk op de markt in bijvoorbeeld Pagoda Street; we hebben onder een privé-afdak met ventilator uitgebreid mensen bekeken en er was van alles te koop.

Het meest indrukwekkend was niettemin de Boedhistische Tempel waar zich een tand van Boeddha zou bevinden. Het was destijds kennelijk een drukke boel bij het stoffelijk overschot van deze heiligheid, want zijn lichaamsdelen werden -als we de verhalen mogen geloven- naar alle delen van de wereld verscheept.
Daar waar Boeddhisme eenvoud predikt, is de boodschap aan deze tempel voorbij gegaan: het gebouw kostte een slordige 53 miljoen dollar en dat was goed te zien. Het ging er echter heel vroom aan toe in de tempel.

Chinatown: Tempel van de TandChinatown: Tempel van de TandChinatown: Tempel van de TandChinatown: Tempel van de TandChinatown: Tempel van de TandChinatown

Hawker
Eindpunt van de wandeling was Lau Pa Sat, een foodhall met een hoofdletter F waar je voor een habbekrats (3 euro) heerlijk kunt eten (gecompenseerd door de 10 euro voor een glas bier). Echt een vrolijke boel, zeker toen een vracht schoolkinderen uit Hong Kong aan de tafels gingen zitten.

Waar veel mensen op af komen zijn de vele stalletjes waar saté wordt gebakken. Sterker nog, Satay Street is vermaard.

Lau Pa Sat: Satay StreetLau Pa Sat: Satay Street

En op het glazen dak van de hawker, kletterde de regen. Maar ach, wie maakt ons wat...?!

Morgen sluiten we Singapore af en gaan we op weg naar Nieuw-Zeeland, maar we'll be back!

PS. Op deze blog vind je ook wat video's; klik op het tabblad Video's boven aan de pagina.

1. Hein cremers:
    Wat een avontuur in Singapore
  2. SuSander:
    3 februari 2024
    Wat een begin en weer (!) van alles meegemaakt. Wat een stad is het .....op naar NZ, goeie reis!!
  3. Hella:
    Prachtig!! Geniet ervan
  4. Magda Roseboom:
    Prachtig 😍
  5. Petra:
    4 februari 2024
    Volgens mij hebben jullie nu nooit eens een ‘gewone’ zeg maar ‘saaie’ dag. Niet dat dit hoeft tijdens je vakantie, maar toch….
    Nu op naar Nieuw-Zeeland en de Maori’s.
    Goeie reis!
  6. Jeannet:
    4 februari 2024
    Dat maakt reizen ook weer leuk, aanpassen aan de weersomstandigheden. En jullie komen nog terug, dat is lekker. Op naar Nieuw Zeeland!