Slingeren door een ansichtkaart

7 februari 2024 - Lake Tekapo, Nieuw-Zeeland

LAKE  TEKAPO - Dat je met mooie herinneringen en lekker weer naar bed ging en de volgende frisse ochtend met een rilling naar je auto stapte en twee uur later in motregen door Geraldine liep. En dat je er bijvoorbaat al de dampen in hebt, omdat uitgerekend die ene dag in je leven dat je Lake Tekapo in volle zon tegemoet kunt rijden, de mist en de wolken alleen maar dikker worden.

01 Christchurch - Lake TekapoOns wagentje

We zijn op pad en de tour door Nieuw-Zeeland is begonnen. De rit van vandaag is 261 kilometer, maar we doen het lekker rustig aan.

Gisteren was het verkeer in Christchurch duidelijk rustiger, maar het was dan ook Waitangi-dag in Nieuw-Zeeland. Die dag verwijst naar het verdrag van Waitangi dat op 6 februari 1840 werd gesloten tussen de Maori's en de Britse kolonisten. De Maori's waren veel eerder in Nieuw-Zeeland aangekomen en meenden daarom ook de oudste rechten op de grond te hebben. In 1840 kwam het tot een vergelijk en dat verdrag wordt dan ook gezien als de bakermat van de natie. Niet het daarmee pais en vree was, want door verschillende uitleggen van het verdrag ontstonden er nieuwe conflicten en geschillen, die tot op de dag van vandaag doorwerken.

Afijn, gisteren was het dus Waitangi-dag, een vrij dag voor alle Nieuw-Zeelanders. En dat was te merken in het verkeer; het was er namelijk amper. Vandaag ging iedereen weer aan het werk en stonden sommige straten vol, en zo duurde het langer voor we Christchurch waren uitgereden.

Guur
Via het plaatsje Darfield kwamen we op Inland Scenic Route 72, die via de Rakaia Gorge en het plaatsje Geraldine ons door een mooi landschap leidde. We reden als het ware door een ansichtkaart.

Rakaia GorgeGeraldine

Na motregenachtig Geraldine bogen we af naar State Highway 8 naar Fairlee, Burkes Pass en ons doel van vandaag: Lake Tekapo.

Burkes PassBurkes Pass

We reden de bergen in en de wolken in de bergen waren weliswaar stemmig en mystiek, maar zorgden wel voor wat teleurstelling. We hadden toen niet gedacht dat we in de stralende zon en 31 graden in Lake Tekapo zouden aankomen. Op Burkes Pass stond een stevige wind, maar de blauwe stukken in de lucht namen toe. Het bleek het voorproefje voor een adembenemende aankomst.

De Goede Herder
Lake Tekapo is een leuk dorpje, dat volledig drijft op het toerisme. Het ligt aan het gelijknamige meer, dat zeker in de volle zon blauw-turquoise kleurt (veroorzaakt door het fijne gruis dat door de gletsjers wordt aangevoerd). Het kerkje aan het meer (The Church of the Good Shepherd) is het icoon geworden van dit gebied en siert veel voorpagina's van reisboeken over Nieuw-Zeeland. Het was dan ook een komen en gaan van auto's en bussen met mensen uit alle landen (maar vooral China).

Lake TekapoLake TekapoLake Tekapo: The Church of the Good Shepherd

Dit is het NIeuw-Zeeland waar we voor gekomen waren en waar we hopelijk nog veel meer van gaan zien.

Morgen bijvoorbeeld, als de we de Hooker Valley Track gaan wandelen.

1. Hein cremers:
    Heimwee
  2. Helga Beck:
    7 februari 2024
    De foto's zo herkenbaar, en inderdaad de komende weken rijden jullie alleen maar door een ansichtkaart. Geraldine, daar hebben bij bijzondere herinneringen aan. Vertellen we nog wel een keer.
    Op naar het volgende hoogtepunt voor jullie. Wij blijven meegenieten van de foto's en verhalen.
  3. Petra:
    Schitterend 🤩
  4. Magda Roseboom:
    Woh weer zo mooi !
  5. Jeanette:
    Prachtige foto,s👍❤️
  6. Jeannet:
    8 februari 2024
    Het speciale gevoel voor dit mooie land komt door jullie verhalen weer helemaal terug. Heerlijk! Lake Tekapo hebben wij in de ijzige kou met sneeuw en aardedonker ‘s avonds ‘s nachts op de camping in onze herinnering. Maar wel erg mooi