On the rocks

21 maart 2024 - Sydney, Australië

SYDNEY - Laat het duidelijk zijn: diefstal mag niet en dat er een straf wordt uitgedeeld voor het jatten van een zilveren horloge, is niet echt controversieel. Maar zelfs in het loeistrenge Engeland van de 18e eeuw ontstond er verzet tegen het uitdelen van de doodstraf voor dergelijke kleinere vergrijpen. Zo ontstond het idee om dit soort mensen op transport te stellen voor dwangarbeid in dat pas ontdekte land door kapitein Cook: Australië.

Op 26 januari 1788 meerde het schip Charlotte aan in Botany Bay, waar nu Sydney ligt. De eerste plek waar de gevangenen iets van een nederzetting moesten maken was nogal ruig en rotsachtig en daarom kreeg dit de toepasselijke naam The Rocks.
Het was toen de plek waar men naar toe móest en nu is het de naam van een wijk waar je moet zijn.

The RocksThe RocksThe RocksThe Rocks

Deze stad zit vol geschiedenis die volstrekt uniek is. Slavernij, verbanning en harde strafregimes kwamen en komen vaker voor, maar nergens is dit de grondslag geweest voor een natie.

Voor liefhebbers (ook als je nooit naar Australië gaat), lees dat mooie boek van Robert Hughes over de start van dit land: De Fatale Kust (een echte pageturner).

Iconen
Vele generaties na de opvarenden van de Charlotte, is deze stad hip and happening en modern in alles. We hebben vandaag een hele mooie wandeling van ongeveer 15 kilometer gemaakt met de twee iconen van de stad als rode draad: de Harbour Bridge (Australië's plek om de wereld een gelukkig nieuwjaar te wensen) en de Sydney Opera House.

De brug is van 1932 en de bouw heeft aan 16 werkers het leven gekost. Je kunt er overheen met de auto, de fiets, de trein en te voet (zoals wij). Sommigen maken het nog bonter en maken een wandeling over de toog van de brug. Als je op de foto goed kijkt, zie je ons er niet tussen staan.

Harbour Bridge

Harbour Bridge

De opera werd in het kader van een architectuurwedstrijd ontworpen door de Deen Jørn Utzon en werd in 1973 geopend; het kende grote fans en minstens evenveel vijanden, maar sinds 2007 staat het op de Unesco Werelderfgoed lijst en heeft Sydney er veel aan te danken. Er zijn maar weinig steden met zo'n herkenbaar symbool. Het gebouw heeft de vorm van zeilen en schelpen en dat is volgens ons heel goed gelukt.

Sydney Opera HouseSydney Opera HouseKirribilli

En ook vandaag werkte het weer mee tot en met het moment dat we stonden op Miss Macquaries Chair. Die stoel werd in 1810 door dwangarbeiders uitgehouwen voor deze dame, de echtgenote van de toenmalige generaal-majoor Macquarie. Het is nu het punt waar je de brug en de Opera House in één foto kan vangen.

Via de Royal Botanic Garden en Hyde Park kwamen we bij het monumentale Queen Victoria Building; je kunt het een winkelcentrum noemen, maar de Wibra en de Zeeman zul je er niet vinden. Het begint bij Louis Vuitton en de aankleding is meer dan indrukwekkend: de vloer, de glas-in-loodramen... alles is prachtig. Dus voor de betere tassen en kleding moet je hier zijn maar ook voor macarons, patisserie en drankjes.

On the rocks, uiteraard.

Queen Victoria BuildingQueen Victoria BuildingHyde ParkHyde Park

Views

KirribilliUitzicht vanaf Miss Macquaries ChairUitzicht vanaf Royal Botanic Garden

Uitzicht vanaf Royal Botanic Garden

Nieuwe dieren

Noisy MinerKaketoeAustralisch witte ibis

1. Petra:
    21 maart 2024
    Wat een schitterende reis maken jullie. En dit is nog maar het begin van Australië 🇦🇺. Erg benieuwd wat jullie hier de komende twee maanden zien en beleven!
  2. Jeannet:
    21 maart 2024
    Prachtige stad he! Leuk dat jullie ook naar de overkant zijn gelopen, Heerlijk dat jullie weer zulk mooi weer hebben
  3. Magda Roseboom:
    21 maart 2024
    Sluit me aan bij vorige reacties!
  4. Ellen:
    21 maart 2024
    Prachtig! En dit deel van jullie reis kan ik me nog herinneren van 25 jaar geleden. Bijzonder ok daar te staan en het Opera House te zien hè? The rocks weet ik ook nog. Genieten jullie maar lekker verder!

Jouw reactie