Oxford Street

22 maart 2024 - Sydney, Australië

SYDNEY - Jaren geleden was op de Nederlandse TV de realityserie Bondi Rescue te zien en iedereen met smaak (voor wat en wie dan ook) moet wel eens hebben gedacht (of zelfs verzucht): waarom zijn zulke types nou alleen daar te zien?!

Fragment Bondi Rescue

Nu we dus toch in Sydney zijn ligt het voor de hand dat we op onderzoek uitgaan zeg maar.

Om kort te gaan: bummer!

We namen ons voor het hele stuk naar Bondi Beach (8 kilometer) te lopen omdat het ons de kans bood om de hele Oxford Street te ontdekken. Sydney is toch al geen stad van complexen en benauwdheid, maar Oxford Street -zo beloofden de reisgidsen- zou de vrijgevochten geest van Sydney helemaal op ons loslaten.

Oxford StreetPaddingtonPaddington

En ja hoor, als je bij Hyde Park rechtsaf slaat en richting de wijk Kings Cross loopt, zijn alle straatnaambordjes voorzien van de LHBTQIA+-vlag. Elke onderneming (drogist, kleding, hotel en ook de adult supermarket) is voorzien van minimaal de regenboogvlag.

De Oxford Street loopt door Paddington (Little Britain) en komt uiteindelijk uit in Bondi Junction, waar de weg start naar het wereldberoemde strand.

Bondi
Naarmate we de beach naderde nam het aantal strakke mensen toe (inclusief mensen die dachten dat te zijn), net als de surfplanken en de winkels vol superfood (quinoa, kale -de paarse natuurlijk- en bessen). Weer verder bladderde het dorp af en op de Campbell Parade pal aan het strand was het eigenlijk een tikkie armoedig. We dronken een café-freddo bij de Iceberg-club, keken naar de surfers die behendig op de golven surfden en de klunzen die amper recht overeind konden blijven. Maar verder, nee... dit was het niet. We zullen het met de serie moeten doen, dames en heren.

Bondi BeachBondi BeachBondi BeachBondi BeachBondi BeachBondi BeachBondi Beach

Met bus 333 reden we terug naar Hyde Park en wandelden toen naar Darling Harbour. Ons hotel ligt in die wijk, maar de echte haven hadden we nog niet gezien.

Darling HarbourSydney TowerTown HallSkylineSkyline

We waren echt diep onder de indruk. Er is voor miljarden in dit gebied geïnvesteerd en het is nog niet klaar, maar het is een prachtig gebied geworden met musea en tientallen restaurants en barretjes.

Maar boven alles is het een plek om om te draaien en naar de stad te kijken. Naar haar wolkenkrabbers, haar oude gebouwen en haar vriendelijke ontspannen mensen.

Een plek om diep onder de indruk te zijn van Sydney.

Darling... harbour

1. Magda Roseboom:
    Mooi zeg !
    Schitterend foto’s
    Ja en knappe jongens vooral die laatste foto 🤪
  2. Jose:
    Gave stad hé, Sydney.
  3. Irene van der Burgt-Monjau:
    22 maart 2024
    wat een stad met al die wolkenkrabbers geweldig! stoere jongens,nog veel plezier en genieten maar.

Jouw reactie