Ring of Fire

7 maart 2024 - Ruapehu District, Nieuw-Zeeland

TONGARIRO - In alle vroegte wordt het druk in de hotels in deze omgeving. Mensen staan vroeg op en worden afgezet bij State Highway 47 om vervolgens de 19,7 kilometer van de fameuze en naar verluidt prachtige Tongariro Alpine Crossing te gaan afleggen. Hoelang hebben wij er wel niet over zitten dubben, maar we besloten het niet te gaan doen. Wandelen kunnen we wel, maar dat klimmen verhoudt zich niet best met de knieën en klimmen moet je: in het begin ga je 700 meter omhoog. Chapeau voor iedereen die het kan en doet, maar niet voor onze bovenburen.

Tongariro

We hebben zelden in zo'n gehorig hotel gezeten als nu dus we maakten alles mee wat er boven gebeurde: snurken, ritsen.... de bovenburen stonden rond zes uur op en het leek wel of ze de stappenteller alvast aangezet hadden en dat de warming-up op de kamer was begonnen.

Vandaag moet het hoe dan ook een tegenvaller zijn voor de wandelaars want boven de berg hingen loodgrijze dikke wolken dus van het zicht boven moest niet te veel worden verwacht.

Voor ons stonden andere dingen op het programma. Het weer was druilering geworden en dus leek het ons aardig om de Volcanic Loop te gaan rijden. SH47, SH46, SH1, SH49 en SH4. En zo rijd je rond het massief van de drie grote bergen.

Breuk
Dat het Volcanic heette is meer dan terecht. Nieuw-Zeeland is onderdeel van de Ring of Fire, een strook van 40.000 kilometer lang die loopt langs de hele westkust van de Amerika's, Oost-Rusland, Japan, Indonesië, de Pacific en Nieuw-Zeeland. Dit gebied is hypergevoelig voor aardbevingen en vulkaanuitbarstingen gezien de breuk in de continentale plateaus.

In Nieuw-Zeeland is dan ook aardig wat aandacht voor zelfbescherming in 'het geval dat'.

Drop, Cover and Hold is het devies in het geval er een aardbeving is en daar wordt in campagnes behoorlijk aandacht aan besteed. Kijk maar hier.

Whakapapanui TrackWhakapapanui TrackWhakapapanui TrackWhakapapanui Track

In het Te Papa museum in Wellington was ook een Earthquakeroom en de aanwezige kinderen wisten precies wat ze moesten doen toen de kamer begon te rommelen en te beven.

In de Ring of Fire zijn er 452 vulkanen, waarvan er 128 actief zijn en 65 ronduit gevaarlijk.

Bovenop de Ruapehu werd gisteren ook nog eens duidelijk gemaakt dat het ondanks alle sneeuwkanonnen en liften gewoon een vulkaan is. Sinds 1940 zijn er 145 uitbarstingen geweest.

Makatote Spoorbrug

Afijn, vandaag reden we onze eigen Ring of Fire en om Tongariro heen na nog een wandeling te hebben gemaakt langs de Whakapapanui-rivier.

Mount Ruapehu

Morgen gaan we verder en rijden we 200 kilometer naar Rotorua.

1. Marcel:
    Ah, smelly Rotorua. 😀
  2. Petra:
    7 maart 2024
    Elke dag anders, elke dag prachtig om het op grote afstand mee te 'beleven'.
    Wat een geweldige reis!
  3. Helga Beck:
    7 maart 2024
    Als je in Rotorua uit de auto stapt is het even wennen... aan die heerlijke luchten. Maar het is er prachtig!
  4. Bart:
    9 maart 2024
    Die vogel had je precies op het juiste moment gekiekt.

Jouw reactie