Quarantaine

10 april 2024 - Rye, Australië

RYE - Australië is al duizenden jaren bewoond, maar vanaf de 19e eeuw nam het aantal Europeanen en Aziaten in rap tempo toe. De eerste duizenden kwamen in ketenen maar steeds vaker kwamen mensen uit vrije wil, bijvoorbeeld naar deze staat Victoria. Elk met hun eigen reden: om een nieuwe start te maken, vanuit het idee dat hier kansen liggen of om het verleden achter zich te laten. In de 19e eeuw kwamen mensen per schip naar bijvoorbeeld Melbourne en het eerste wat ze van Australië zagen, was Mornington Peninsula. Voor veel mensen was dat ook het laatste.

We hebben vandaag dit deel bezocht en hebben er een mooie wandeling gemaakt door het duinlandschap met de nodige geschiedenis. Aan het begin van het park werd iedereen gewaarschuwd voor al het wild dat hier te vinden was, met symbolen voor de wombat, de wallaby en de possum. Het dier wat er niet tussen stond maar kennelijk wel regelmatig wordt gezien is de zeer giftige tijgerslang. Slik.

Nepean Point NPNepean Point NP

Quarantaine
Centraal in dit gebied is het quarantainecentrum; iedere zieke immigrant werd hier afgezet en mocht het land pas in als de besmetting voorbij was.

Zeker toen de dwangarbeiders werden verscheept werd er niet gekeken op enkele tientallen overlijdens aan boord meer of minder, maar zeker op de boten met vrijwillige kolonisten kreeg gezondheid wel de nodige aandacht. Dat voorkwam niet dat mensen ziek werden. In dat geval werd per ziekte een speciale vlag gehesen, waarop het schip aanmeerde bij Nepean Point, waar mensen in quarantaine gingen.

Op het terrein staat een monument ter ere van de opvarenden van de Ticonderoga die in 1852 uit Liverpool vertrok; aan boord waren 48 medewerkers en 795 passagiers. Er brak tyfus uit en 168 mensen overleden hieraan (waarvan 70 op dit eiland)

Een bijzondere geschiedenis en het terrein en de gebouwen hebben een nogal onheilspellende uitstraling.

Quarantaine CentrumNepean Point NP begraafplaatsPort Philip BayPort Philip Bay: Jan van Gent

The Rip
Vanaf 1865 nam het Australische leger bezit van dit strategische punt dat The Rip heet (de opening van de Port Philip Bay). Sterker nog, toen de Eerste Wereldoorlog was uitgebroken werd hier het eerste schot gelost van het leger van het Verenigd Koninkrijk; doelwit was een Duits schip dat moest stoppen.

Na de tweede wereldoorlog werd Nepean Point een militair oefenterrrein (een groot deel is nog steeds niet toegankelijk voor het publiek vanwege de bommen en granaten die nog niet tot ontploffing zijn gekomen).

Sinds 1988 is het een nationaal park hoewel het quarantaine centrum in de jaren 90 werd gebruikt voor de opvang van vluchtelingen uit Kosovo. Wat moeten die mensen wel niet hebben gedacht... fijn dat we naar Australië mogen, maar waar komen we nou toch terecht?!

London BridgeLondon BridgeLondon BridgeLondon BridgeNepean Point NPLondon Bridge

We maakten vandaag nog een mooie wandeling naar London Bridge, een boogvormige rots in de zee. We komen later nog de veel bekendere London Bridge tegen op de Great Ocean Road, maar ook deze was zeer de moeite waard.

1. Hein cremers:
    10 april 2024
    Jullie blijven ons verrassen 👍
  2. Magda Roseboom:
    10 april 2024
    Weer prachtig en zo ‘n gevarieerde fauna en flora
    Wat is het toch genieten
    En dan ook een berg aan geschiedenis
    Geweldig !

Jouw reactie