B100

11 april 2024 - Apollo Bay, Australië

APOLLO BAY - Je zou denken dat het mistig is, maar als de zee met zoveel geweld op de kust beukt, dan stuift het water alle kanten op. We hebben wel eens kustlijnen gezien, maar niets (maar dan ook helemaal niets) is te vergelijken met de Surfcoast, het stuk tussen Torquay en Apollo Bay. We reden er vandaag soms pal langs.

Over de B100. Over de Great Ocean Road.

Surfcoast

We hebben weer goed geslapen in onze B&B Sunny Side Up in Rye, maar we werden wel wakker van dat getik op het dak. Waren het de eerste voorzichtige druppels van een pittige bui?! Met het openschuiven van de gordijnen werd het raadsel opgelost. De bomen zaten overladen vol met kaketoes die de rode besjes aan het wegschransen waren en stil zijn zit niet in de  aard van deze vogels.

RyeRyeRye

Om 10 uur zaten we op de ferry van Sorrento naar Queenscliff op Bellarine Peninsula. Met de auto is het ruim 200 kilometer en twee uur, met de boot was het veertig minuten. En toen was het zover, dat we bij Torquay de Great Ocean Road opreden. Deze weg (officieel de B100) werd aangelegd tussen 1919 en 1932 door veteranen van het Australische leger die hadden gevochten in Europa in de Eerste Wereldoorlog. Het was een werkgelegenheidsproject maar werd een monument voor alle gevallenen.

26 Rye - Apollo BayMemory ArcGreat Ocean RoadGreat Ocean Road

De weg scheert soms rakelings langs de branding en verbindt prachtige delen van Australië met elkaar en wordt gezien als één van de allermooiste wegen ter wereld. We kunnen het niet vergelijken met andere wegen, maar we geloven het direct.

Bells Beach
Torquay is zonder meer de surfhoofdstad van Australië, zo niet van de wereld. Dat heeft alles te maken met de enorme golven die met geweld bijvoorbeeld Bells Beach oprollen. Wij zien er vooral doodsgevaar in, maar de gasten hier pakken hun board en 'ride the waves'.

Bells BeachBells BeachBells BeachBells BeachBells Beach

Anglesea
We lunchten in Anglesea en gingen een kijkje nemen bij de locale golfclub. Aan de ene kant stond enkele vrinden met ijzertje 2 een balletje te meppen, aan de anderen kant hielp een troep kangoeroes vlakbij de bunker de lawn naar de vaantjes.

Anglesea Golf ClubAnglesea Golf Club

Artillery Rocks
De kracht van water is op den duur sterker dan alles en kan steen vormen en vervormen. De Artillery Rocks bij Lorne hebben hierdoor onder andere de vorm van bommen en granaten aangenomen. Het was een groot spektakel om te zien hoe de enorme golven kapot sloegen op het steen.

Artillery RocksArtillery Rocks

Kennet River
Als het druk is met auto's dan is er wat te zien en bij Kennet River zouden er koala's te spotten zijn. Bingo, hoewel deze hoog in de boom bleven zitten en moeilijk zichtbaar waren. En terwijl we omhoog keken hoorden we een bus stoppen. De deur ging open, er was veel Chinees te horen, door het gedrang werd ik opzij geduwd. Boeiend.

Kennet RiverKennet RiverKennet River

En zo zitten we nu in Captains at the Bay in Apollo Bay en we gaan de komende dagen het Otway National Park verkennen. Maar die B100 gaan we niet vergeten. Vanaf zondag pakken we deel 2 op.

Great Ocean Road

1. Petra:
    11 april 2024
    B100, ik dacht ff: is dat niet zo’n boef uit Bassie & Adriaan?
    Maar wat een mooi verhaal weer met bijbehorende schitterende foto’s. Is het een retorische vraag, als ik jullie vraag of jullie het fijn hebben en het een mooie reis is?
  2. Albert en Ronald:
    11 april 2024
    Ja, we vermaken ons best wel een beetje en er zijn beste aardige dingen hier. :-)
  3. Magda Roseboom:
    11 april 2024
    Dacht het zelfde B8 hier is B 7 maar dit is wel even andere koek !
    Woh weer adembenemend
  4. Jose:
    11 april 2024
    Jullie kunnen er geen genoeg van krijgen en wij ook niet. Man man wat een mooie reis.
  5. Helga Beck:
    11 april 2024
    T blijven prachtige foto's en verhalen. Helaas voor ons geen feest der herkenning omdat we nog niet in Australie waren. Nog lekker doorgenieten!

Jouw reactie