Pittoresk

15 april 2024 - Port Fairy, Australië

PORT FAIRY - De vlaggen in Australië hangen halfstok, ook hier in Port Fairy, waar we nu zijn. Het grote steekincident eergisteren in Bondi Junction in Sydney waar zeker 6 mensen bij omkwamen hakt er hier behoorlijk in en vandaag is het vlaggendag. Zowel de Australische vlag, als die van de staat Victoria en de Aboriginals zijn uit respect gezakt.

En ondertussen gaat onze reis door.

Vlaggen halfstok

Hoewel, vandaag deden we het rustig aan na alle indrukken van de afgelopen week. We wandelden 11 kilometer door het voor Australische begrippen historische en pittoreske Port Fairy. Het dorpje telt ongeveer 2500 zielen en is ontstaan als de haven van walvisvaarders. Dat bracht welvaart en dat is duidelijk te zien aan de voorname huizen en gebouwen hier. En bij een stad hoort ook een herberg en Merrijig Inn waar wij zitten is de oudste van het dorp (en zelfs van de staat Victoria).

Men is er trouwens niet uit waar de naam Merrijig vandaan komt. Verwijst het naar een plaatsje in Ierland of is het een verbastering van een aboriginal woord voor 'goed gedaan'?

Port FairyPort FairyHaventje van Port FairyMerrijig Inn

Port Fairy wordt nu vooral bezocht door toeristen die de Great Ocean Road hebben gereden of dat nog gaan doen en het moet gezegd, dit is een verrassende plek met een leuk haventje.

Vogels
We wandelden over Griffith Island, dat kwa landschap wel wat weg heeft van een waddeneiland. We zijn beiden geen vogelaars maar we zien ze wel steeds vaker vliegen en herkennen ze ook een beetje. En dus overladen we jullie ook met enkele bijzondere soorten.

East BeachMaskerkievitZeemeeuwAustralische bonte scholeksterGrote zilverreigerWelkomzwaluwWitwangreiger

Tuinwaaierstaart

East BeachVuurtoren Griffith Island

En tussen de bedrijven door hopten er moeraswallabies rond. Want ook hier heet het immers Australië.

MoeraswallabiesWallabyWallaby

Morgen verlaten we de kust voor eventjes en reizen we naar de Grampians, een bergachtig gebied met naar verluidt schitterende natuur en veel wildlife.

1. F en J:
    15 april 2024
    Heren, al 2 en een halve maand op reis, met mooie foto's. Hoeveel foto's tot nu toe al gemaakt?
  2. Albert en Ronald:
    15 april 2024
    Ja, dat loopt al richting 5000 voor mij alleen: van rommel tot geslaagd.
  3. Anke:
    16 april 2024