Close up

16 april 2024 - Halls Gap, Australië

HALLS GAP - Op de kaart lijkt het niets maar we zijn echt bijna 200 kilometer van de kust. We hebben het landschap zien veranderen van duinen in een kraterlandschap, daarna eindeloos vlak land en nu prachtig middelhoog berglandschap. Ver weg van alles ligt Halls Gap, in de Grampians. En daar weer een paar kilometer van verwijderd ligt DULC, enkele bungalows midden in het bushland. Cabine nummer 5, ofwel: de hemel.

DULCDULC

De eigenaresse verzekert ons dat na schemertijd en voor het daglicht hier wildlife te zien is en we kunnen daar vanuit alle luxe van gaan genieten. Dat belooft nog wat als we in de jacuzzi zitten: stel je toch eens voor dat opeens een emoe voorbij komt schrijden.

Emoe

Het is een paradijs midden in de wilde natuur. Gevolg is wel dat WIFI hier niet echt op rolletjes loopt en de eigenaresse is daar eerlijk over: ze gaat er geen moeite voor doen ook. Waardeer dus dit verhaal, want het kostte meer moeite dan normaal :-).

Inzoomen
We hebben afscheid genomen van Port Fairy en de Merrijig Inn met een vorstelijk etentje gisteravond (met ingrediënten uit de buurt en groenten en kruiden uit eigen tuin). We namen ons voor om zo snel mogelijk de 200 kilometer naar de Grampians te rijden, nadat we hebben gewandeld in het gebied van de krater Tower Hill.

28 Port Fairy - Halls Gap

Niet zozeer vanwege de geologie als wel vanwege wildlife. En ja, emoes en koala's waren er genoeg en we hebben eens tijd genomen om in te zoomen.

EmoeEmoeEmoeKoalaKoala

Koala

Magpie

Een ouder echtpaar, gewapend met camera's met lenzen ter grootte van een onderbeen, waren aan het turen en waren duidelijk in extase over een klein vogeltje dat rondhipte van tak naar tak. "Heb jij hem', vroegen ze elkaar. 'Nee' werd er teleurgesteld gefluisterd.

Mijn Sony heeft daarna zijn waarde bewezen. Het bleek een prachtelfje te zijn. Jawel, wij ornithologen zijn in de wolken, maar zeg nou zelf: plaatje toch?

Prachtelfje

Geen kangoeroes? Nee niet daar. Maar Australië-reizigers wisten ons al te vertellen dat als je in heel Australië nog geen kangoeroes hebt gezien, je in de Grampians op je wenken wordt bediend.

In de velden rond Halls Gap ligt er een enorme 'mob' kangoeroes en wat zijn het toch bijzondere beesten. Ze hebben een hoog aaibaarheidsgehalte en een mevrouw uit India wilde daar aan toegeven. Een Australische waarschuwde dat de kleunen van een kangoeroe raak zijn en voor flinke verwondingen kunnen zorgen.

Joey eet bij maJoeyKakatoe

Maar we zitten nu lekker binnen en gaan kijken welke parade aan dieren aan ons voorbij gaat trekken. Wordt vervolgd. Morgen gaan we dit prachtige gebied verkennen.

1. Petra:
    Super :-)
  2. Babs Rottger:
    16 april 2024
    Wauw dat is toch genieten op z'n mooie plek.🥰
  3. Jose:
    The favourite place!!!
  4. Tineke:
    16 april 2024
    Prachtig al die dieren !!

Jouw reactie