Een overdosis schattigheid

3 april 2024 - Lakes Entrance, Australië

LAKES ENTRANCE - Ongeveer 180 miljoen jaar geleden brak het supercontinent Gondwana in verschillende stukken, waaronder een deel dat later Australië, Nieuw-Zeeland en Antarctica zou worden. In Australië (maar ook Nieuw-Zeeland) ontstonden hierdoor flora en fauna die niet zouden worden beïnvloed of bedreigd door andere dieren die toevallig daar aan land zouden komen. En dus vind je hier de meest bijzondere dieren en die vind je ook echt alleen hier.

De kangoeroe is de bekendste en de koala kent ook iedereen, maar we gaan hopelijk nog apartere dieren tegenkomen, zoals het vogelbekdier (Platypus).

Maar mensen, vandaag hebben we kennis gemaakt met de koala's.

Raymond Island
Vanaf Paynesville voeren we over naar Raymond Island waar een eeuw geleden een paar koala's werden geplaatst om deze soort te beschermen tegen uitsterven.

FerryRaymond Island

Dat is gelukt, want het gaat goed met deze club goedzakken. Ze moeten het allemaal zelf zien te rooien, ze krijgen geen hulp, ze worden niet beloond voor gedrag nee, ze moeten zelf twintig uur per dag slapen en de overige uren zoveel mogelijk eucalaptusblaadjes naar binnen werken (gemiddeld een halve kilo per dag). De term Koala betekent trouwens 'geen water' omdat de dieren amper tot niets drinken.

KoalaKoalaKoalaKoalaKoalaKlauw van een koala

Raymond Island is eigenlijk kleine versie van Australië met niet alleen koala's maar heel veel andere diersoorten. En het is de woonplaats van rijke stinkerds uit bijvoorbeeld Melbourne, die hier komen rentenieren. We spraken een man gedurende vijf minuten en in die korte tijd deed hij het geluid van een koala na, vertelde over zijn bedrijf dat veertig miljoen had opgeleverd, zijn vader die zich van het leven beroofde en hoeveel mensen hij in dienst had.

TMI, too much information.

TuinhoningeterCoastal BanksiaMaskerkievitWitwangreigerZwarte ZwaanRegenbooglori

Verder was het wandelen geblazen en veel omhoog kijken, want ze konden werkelijk overal zitten. We zijn er vanaf gebleven, niet alleen omdat we de natuur met rust willen laten maar ook omdat de klauwen en de tandjes van het schattige diertje heel onverwacht diep in ons vlees gezet kunnen worden als het knuffeltje daar aanleiding toe ziet.

Koala

Maar zeg nou zelf, hoeveel schattigheid kan een mens hebben....?

1. Helga Beck:
    3 april 2024
    Inderdaad zeer schattig, je zou er bijna een inpakken en mee naar huis nemen:)). Veel plezier weer verder!
  2. Petra:
    3 april 2024
    Superschattig! En wat een schitterende reis maken jullie...Volgens mij kan niets hier mee overheen.
  3. Magda Roseboom:
    Hoog knuffelgehalte !
  4. Tineke:
    3 april 2024
    Leuk dat jullie Raymonds Island bezocht hebben !! En wat een schatjes, ja jullie ook, maar bedoel nu de Koala’s !
    Lekker genieten jongens van dat moois daar.
  5. Jose:
    Oja Raymond island🐨🐨😍😍