'More bang for your buck!'

18 februari 2024 - Frankton, Nieuw-Zeeland

QUEENSTOWN - In Queenstown klotst de adrenaline door de straten. Nergens is zoveel 'awesome stuff' te doen als in deze wereldhoofdstad van doldwaze gekheid ('Worldcapital of adventure). Bungeejumping, kayakken, ziplines, tandem-skydiving, indoor-skydiven, wildwatersurfen..... en als een idioot met een jetboat rondknallen door de canyons over de Shotover en de Kawarau.

Nou dat.

Vandaag om 13 uur.

Wat zullen we eens gaan doen?Queenstown

Veel van de uitdagingen zijn bedacht en ontwikkeld in Nieuw-Zeeland, zoals het bungeejumpen. De eersten gingen destijds vanaf de Kauwara-brug naar beneden en nog steeds maken veel mensen juist daar de sprong van 43 meter naar beneden: head first en als je wilt kun je het water aanraken.

Wij wilden verrassend genoeg helemaal niets. Voor ons beperkte het zich tot 'kijken kijken, niet doen' en ik had nog serieus de euvele moed ook om iemand die sprong met de voeten naar beneden laf te vinden. Ik, die niet eens in de buurt van het plankje durfde te komen.

Bungee Jump van Kawarau Gorge Suspension Bridge: dit zie je dus voor je springtBungee Jump van Kawarau Gorge Suspension BridgeBungee Jump van Kawarau Gorge Suspension Bridge

Bungee Jump van Kawarau Gorge Suspension Bridge

Toiletbordjes bungee-style

Wat een moed en wat spectaculair om te zien en we bleven langer plakken dan gedacht.

Maar we bleven wat betreft het avontuur niet helemaal aan de kant staan.

Hour of Power
Nieuw-Zeelandser dan vandaag gaat het niet worden. De jetboat is in de jaren '50 van de vorige eeuw ontwikkeld door de Nieuw-Zeelander Sir William Hamilton en is zo ontwikkeld dat het met ongeveer 95 kilometer over water scheert, zelfs als de diepte 5 centimeter is.

De routeK-JetK-Jet

Op verschillende plekken in Nieuw-Zeeland worden toeristen verleid in te stappen, maar Queenstown is het epicentrum.

Wij gingen aan boord bij het oudste bedrijf K-Jet en die belooft 'More bang for your buck' tijdens een 'hour of power'. De taal op de site, de filmpjes en de muziek ademen 'thrill' tegen het doorgesnoven aan.

We stapten in de Marina van KJet en toen was het gas op die lollie en gaan met die banaan.

En er is niets te veel beloofd: 45 kilometer afgelegd, 1 uur scheuren en 360-spins in een verbluffend landschap, 95 kilometer per uur. En! De leuningen waar je je aan vast moest houden, zijn verwarmd.
We konden een beetje nat worden door stuivend water: a spray of water (of zoals ze hier zeggen: a spraai of woh-uh). Na een paar bochten waren we tot op de onderbroek zeikend nat, maar wat maakt het uit. En we konden soms schurend geluid horen omdat de boot over de stenen zou denderen. 'It needs to touch the bottom to get back in the water'.

20240218_125242

K-Jet

We kunnen veel vertellen en schrijven, maar kijk maar op het filmpje. KLIK HIER.

Terug naar zen
Na een uur dollen kwamen we hyperend uit de boot en de adrenaline spoot uit de oren.

Gondel Queenstown - Bob's PeakDe Skyline vanaf Bob's PeakBob's Peak

Mooi moment om met de gondel naar Bob's Peak te gaan om weer in een toestand van zen te komen, door de panoramische uitzichten in ons op te nemen.

1. Bianca:
    18 februari 2024
    Erg leuk filmpje! Queenstown blijft leuk!
  2. Tineke:
    18 februari 2024
    Wat een mooi avontuur op die speedboat .Volgende uitdaging toch …..bungeejumpen zonder te gillen? Echt typisch Nieuw Zeelands en je bezorgt de hordes Japanners ook leuke pics. Ik zeg doen.😂
  3. Gerdine van Reen:
    18 februari 2024
    Wow, wat een stoer filmpje 👍🏾 Echt tof dat jullie dit allemaal doen. En zo leuk om het allemaal te kunnen volgen, thanks 🤩
  4. F en J:
    18 februari 2024
    Ach, ja moet je gedaan hebben, je bent maar 1x jong en in Qt.
  5. Jose:
    18 februari 2024
    Yes the place to be for action!
    Bob,'s Peak, wat een mooi weer en uitzicht. Heimwee....
    Als je naar Arrowtown rijdt, heb je ook een mooi uitzicht als Coronet Peak oprijdt
  6. Babs Rottger:
    18 februari 2024
    Wauw wat gaaf zeg! Nou ben heel benieuwd naar jullie volgende avonturen!
  7. Jeanette:
    18 februari 2024
    Wat een belevenis en wat een spannend avontuur!Geniet ervan,ziet er allemaal geweldig uit🙏🏻👍
  8. Magda Roseboom:
    Nice chill