Kosciuszko

31 maart 2024 - Kosciuszko National Park, Australië

THREDBO - De op 99 na hoogste berg van Nieuw-Zeeland is Mount Blackburn (Rotten Tommy) op het zuidereiland met een hoogte van 2409 meter. Er zal in Aotearoa dus beleefd gniffelend worden gekeken naar Mount Kosciuszko (genoemd naar een Poolse ontdekkingsreiziger) die met 2228 meter niet eens in de buurt van die top 100 komt, maar toch de hoogste berg van Australië is. En toch was het fantastisch om deze te beklimmen en op de top te staan.

Na ons gebrom van gisteren was deze mooie dag meer dan welkom. We nemen niets terug over dit hotel (integendeel, we kunnen het verhaal aanvullen) maar we lieten het achter ons. We stapten in de stoeltjeslift naar boven en op ongeveer 1900 meter gingen we aan de wandel: 6,5 kilometer naar de top en 6,5 kilometer terug.

De stoeltjeslift

Er is voor deze track een buitengewoon mooie boardwalk (van metaal) aangelegd. Dat komt misschien wat keurig en gestroomlijnd over, maar het is een effectieve manier om de kwetsbare bodem van het gebied te beschermen. Het pad voerde de wandelaars in eerste instantie naar een uitzichtspunt op Mount Kosciuszko in de verte; oei, dat is best wel ver en het pad gaat steevast omhoog. Het lopen ging prima en het loon van het klimmen was een mooi uitzicht op meer Cootapatamba die met elke stap van kleur veranderde. Bij Rawsons Pass scheidden de wegen; het is het startpunt van verschillende tracks, waarvan de klim naar de top de drukste bleek. Het landschap was onveranderlijk ruig, woest en ledig en het gekrijt van de kraaien zorgden voor de goede achtergrondmuziek.

In de gele cirkel: het doel, Mount Kosciuszko

SummittrackRawsons PassMount KosciuszkoLake Cootapatamba20240331_101445

Hoogte
Het was een prachtige wandeling, die eindigde op de top, waar alle wandelaars in het gras en/of op rotsen uitrustten en genoten van het uitzicht. En tja, we zijn de beroerdsten niet en pasten ons graag aan de locals aan.

Made it! Top Mount Kosciuszko.Made it! Top Mount Kosciuszko.

Maar we wisten wat er op ons stond te wachten. We hebben allebei niet echt veel met hoogtes, maar we moesten hoe dan ook met de stoeltjeslift naar beneden, met vol zicht op de bergen, het dorpje en vooral de hoogteverschillen. Mmm, niet echt ons ding, zeker niet toen de lift werd stil gezet en het ook licht begon te waaien. Je herkent ons stoeltje aan de vervormde beugel waar wij ons aan vasthielden.

Ondanks dat, een mooie dag zo.

Summittrack

Morgen rijden we het nationale park uit en verlaten we de staat New South Wales en rijden we de staat Victoria in. Bestemming: Lakes Entrance.

1. Magda Roseboom:
    1 april 2024
    Inderdaad mooie wandeling toch maar weer gedaan mannen !

Jouw reactie