Hoge bomen

13 april 2024 - Apollo Bay, Australië

APOLLO BAY - Het bijzondere van het gebied waar we nu zitten, is dat het zo divers is. Ten zuiden van de weg rollen de grote golven het strand op, ten noorden is er het regenwoud van Otway National Park. Een regenwoud vangt jaarlijks ongeveer 2000 millimeter aan regen op (Nederland zit op gemiddeld 850 millimeter) en dat merk je als je hier rondloopt.

Castle Cove Lookout

Het regenwoud op deze breedtecirkel is zeker in de herfst niet zo bedompt zoals het tropisch regenwoud wel kan zijn, maar het is vochtig en koel en ja, er valt wel eens regen. Maar niet vandaag tijdens onze wandelingen.

Triplet Falls TrackTriplet Falls

Watervallen
We maakten vandaag een mooie tour via Lavers Hill en Beech Forest en maakten enkele stops. We verheugden ons op de watervallen hier, maar de dagprijs was vandaag weggelegd voor: bomen.

Het eerste doel waren de Triplet Falls en de naam zegt het al: het water stort in drie delen naar beneden. We verlieten de hoofdweg, reden het binnenland in, asfalt werd gravel en we waanden ons alleen. We zagen wallabies de struiken in springen en hadden het gevoel een nieuw stuk Australië te hebben ontdekt. Onzin natuurlijk, want er lag immers een weg, maar toch.

De wandeling naar de waterval leidde ons naar beneden (het hield niet op) door dicht begroeide bossen, met enorme varens en torenhoge sequoia's en eucalyptussen en de waterval was schitterend.

Triplet Falls TrackTriplet Falls TrackTriplet FallsTriplet FallsTriplet Falls Track

Dat was een opmaat voor het volgende doel: de Hopetoun Falls. Tweehonderd treden naar beneden en tweehonderd weer naar boven, maar de view op de waterval was deze inspanning meer dan waard.

Hopetoun FallsHopetoun Falls

Jonkies
'Zullen we dan toch maar even een stukje doorrijden naar de Red Woods?' En dat werd de verrassing van de dag. In 1930 werden hier sequoia's gepland in het kader van waterbeheersingsproject. Met hun 93 jaar zijn het nog jonkies en kleintjes, maar eens zullen ze de grootste ter wereld zijn. Er zijn boomgenoten van rond de 2000 jaar oud en die overstijgen kwa hoogte het Vrijheidsbeeld in New York met het grootste gemak. Maar hoe 'klein' ook, wij vonden ze enorm. Het was een bijzonder gezicht en een verstilde sfeer.

Red WoodsRed WoodsRed WoodsRed Woods

Totdat er een aantal Aziatische toeristen uitstapten met de nieuwste hagelwitte sneakers, tasjes en kleertjes van Dior en Chanel. Fotoshoot-achtige taferelen in een natuurlijke sprookjeswereld, het waren karikaturen van zichzelf.

We reden via een prachtige kronkelweg door de jungle terug naar Apollo Bay. Morgen rijden we deel twee van de Great Ocean Road en belanden we in Port Fairy.

Triplet Falls Track

13 april 2024
    Prachtig!
  3. Vera:
    14 april 2024
    Wat ontzettend mooi. Ook jullie gezichten, jullie stralen!!!

Jouw reactie