Geen haast, veel Haast

22 februari 2024 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

FRANZ JOSEF - "A perfect reflection...?! My ass...!" Een Britse toeriste was duidelijk teleurgesteld toen ze bij het Jetty Viewpoint bij Lake Matheson kwam. Het is het punt waar de iconische foto gemaakt kan worden van Mount Tasman en Mount Cook, gereflecteerd in spiegelglad water van het meer. Maar vandaag was het meer geen spiegel en er was geen besneeuwde berg te zien. Jammer ja....

Vandaag was een pittig lange reisdag (een kleine 290 kilometer), maar de route was weer geweldig. Mensen met een korte spanningsboog, kunnen goed terecht in Nieuw-Zeeland. Gaat het ene landschap vervelen, het volgende dient zich snel genoeg aan.

07 Wanaka - Franz Josef

We reden over State Highway 6 (de 1162 kilometer lange weg die Invercargill in het zuiden verbindt met Blenheim in het noorden - later meer). Officieel een gewone weg en geen scenic route, maar waarom eigenlijk niet?! We reden langs een meer, door dalen, langs brede snelstromende rivieren, langs de kust, langs mooie watervallen, tussen hoge bergen en tegen een muur van besneeuwde toppen en ja, Lake Matheson had de climax moeten vormen. Wij mopperen niet want we hebben tijdens onze reis al zoveel gezien en zoveel mazzel gehad met het weer.

Lake HaweaFantail FallsFantail FallsThundercreek FallsThundercreek FallsKnights PointMount CookLake Matheson: de Canadese gans

Off!
Vandaag was trouwens één van de eerste dagen dat we het flesje Off! moesten pakken. We kwamen er tot nog toe redelijk mee weg, maar vandaag hebben we dan toch eindelijk kennisgemaakt met speficiek Nieuw-Zeelandse wildlife: de sandfly. Het zijn kleine vliegjes die gemeen kunnen bijten en die plekjes beginnen later te jeuken als de ziekte. Water, warmte en windstilte zijn ideale omstandigheden.

Off!

Haast
Centraal stond vandaag de naam 'Haast', maar niet omdat we snel ons eindpunt wilde bereiken. Het is de naam van de rivier, van de pas en het plaatsje. Deze zijn vernoemd naar de Duitse geoloog Julius von Haast, die een gletsjer die hij op zijn reis ontdekte, vernoemde naar de keizer van Oostenrijk- Hongarije: Franz Josef. Men heeft maar zo gelaten en zo zitten we nu in het gehucht Franz Josef. In het plaatsje wonen ongeveer 320 mensen maar het draait en drijft op toerisme. Het dorpje is een lint van motels, restaurants en helicopterbedrijven die bezoekers meenemen voor een blik in de hoge bergen.

Trouwens, je zou het haast vergeten. Maar toen we de Hooker Valley Track liepen (twee weken geleden) waren we slechts 50 kilometer (hemelsbreed) van Franz Josef verwijderd. Het lijkt een eeuwigheid geleden en wereld van ons verwijderd.

1. Jose:
    Succes met de sandfly's😉
  2. Helga Beck:
    22 februari 2024
    Manfred weet alles van Sandfly's. Lelijke beestjes.
  3. Magda Roseboom:
    22 februari 2024
    Ai wat kan zo n klein ongedierte veel schade aanrichten
    Maar wat een prachtige foto s
    En weer mooi verhaal zo leer ik iedere keer wat nieuws
    THX
  4. Anke:
    23 februari 2024
    Sneeuw !!! Prachtig. Hier helaas niet.

Jouw reactie