De grootste

6 april 2024 - Melbourne, Australië

MELBOURNE - De man van de toeristeninformatie in Bourke Street werd er gek van: een half uur lang werd in de straat door een man met een microfoon en hele grote geluidsversterkers, mensen opgeroepen de overheid te wantrouwen, 'want ze willen de kinderen ziekspuiten met vaccins, ze willen de mensen knechten door alleen nog digitaal te laten betalen'.

"Weten jullie waar de stekker is?" vroeg de man van de informatiestand. "Dan trek ik die er uit".

Het troepje wat om de luidruchtige spreker stond, was klein en zag er redelijk verpauperd uit. Maar in Melbourne, de stad van vrije expressie, is er ook plek voor wappen en zij liepen naar Flinders Street, waar het mooie stationsgebouw staat. Precies de route die ook wij moesten lopen, dus we konden van de demo blijven genieten.

Het was de eerste kennismaking met deze miljoenenstad. De hoofdstad van de staat Victoria en aan het begin van de twintigste eeuw even van heel Australië.

24 Foster - Melbourne

Prestige
Het is door de geschiedenis heen een permanente strijd tussen Sydney en Melbourne geweest: welke stad heeft de meeste inwoners. Indirect heeft dat geleid tot het aanleggen van een compleet nieuwe hoofdstad (Canberra ACT) en daarna werd het een prestigestrijd.
Tandenknarsend moest Sydney zien hoe in 1956 de Olympische Spelen in Melbourne plaatsvonden; in 2000 trok zij dit weer recht.
Sydney is lange tijd de stad met de meeste inwoners geweest, maar sinds in 2023 de gemeente Melton werd ingelijfd, mag Melbourne zich de grootste noemen met 5,07 miljoen inwoners (19.000 meer dan Sydney).

Skyline MelbourneForum TheatreFlinders Street StationFlinders Street Station en Eureka TowerBourke Street

In Melbourne staan de grote banken en de hoofdkantoren van grote industrieën en politieke partijen en toch legt Sydney meer gewicht in de schaal, zeker ook internationaal.
Wij waren een paar weken geleden overdonderd door Sydney, we gaan kijken of Melbourne dat wauw-gevoel kan evenaren.

17e verdieping
We zitten in het appartementenhotel Adina aan de Queenstreet in het hartje van Melbourne. Het heeft geloond om vooraf even op de website te kijken naar wat voor kamer er was gereserveerd en welke andere onderkomens er ook nog waren. Wij zouden de komende drie nachten verblijven in een studio van 15 m2. En yes, het is ons gelukt om voor een klein bedrag een appartement op de 17e verdieping te krijgen van 60 m2; het uitzicht is fenomenaal, de voorzieningen overdadig en de locatie geweldig. In dat opzicht staat het 1-0 voor Melbourne.

Ons appartementOns uitzichtOns uitzicht

En weer zitten we bij Chinatown, dus dat wordt weer smullen.

Morgen en overmorgen meer over deze stad.

1. Bianca:
    6 april 2024
    Wij waren er inmiddels alweer twee weken geleden. Melbourne is echt een leuke stad. Ook het gedeelte aan de rivier niet vergeten (Southbank) met DFO (outlet) en heel veel restaurants . Zit een hele goeie argentijn (Asado) met heerlijk vleesch 😁👍🏻
  2. Magda Roseboom:
    6 april 2024