Creatieve vibe

7 april 2024 - Melbourne, Australië

MELBOURNE - Chinatown in Melbourne is niet de grootste van Australië maar wel de oudste; na de vondst van goud in deze buurt kwamen er Chinezen deze kant op en die startten hun eigen wijk. Voorzover wij kunnen overzien is de Melbournse variant veel levendiger, ook al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we op zaterdag aankwamen en dat zaterdagavond natuurlijk extra volk op de been brengt. Maar man o man,  wat was het gezellig druk in Little Bourke Street.

Van Aziatisch eten is het trouwens niet gekomen want de rijen voor de restaurants waren behoorlijk en daar hadden we ook weer geen trek in.

En zo belandden in Italiaans restaurant Triim in de Hardware Lane, vlakbij Chinatown. We aten -je gelooft het niet na onze belevenissen in Wilsons Prom- kangoeroe met stamp van zoete aardappel, asperges en een jus van linzen en granaatappel. Topmaaltijd, want daar staat Melbourne zeker bekend om: het is een bourgondische stad met een uitstekende keuken. Wat wel bijzonder is (niet zozeer voor Melbourne alswel voor heel Australië): in de weekends en op feestdagen komt er een toeslag op de rekening van 10 tot 15 procent.

ChinatownChinatownOns uitzicht

Vibe
We hebben vandaag een flinke tippel door de stad gemaakt en als je de gelopen route ziet, komt de term 'kip zonder kop' wellicht naar voren, maar er zat echt een plan achter.

Screenshot_20240407_144124_Strava

Er zijn namelijk enkele prachtige thematische wandelingen uitgestippeld en we hebben er vandaag 2,5 gedaan: het historische centrum, passages en streetart.

Het grootste verschil tussen Sydney en Melbourne is de start van beide steden. Daar waar The Rocks in Sydney werd begonnen over de rug van dwangarbeiders, werd Melbourne gebouwd op vrijwillige basis. Anders gezegd: Sydney begon als nederzetting, Melbourne als stad.

Town HallSaint Michael's Uniting ChurchSaint Patrick's CathedralRoyal ArcadePrincess TheatreEureka Tower en Flinders Street Station

Melbourne heeft dan ook meer sierlijke oudere gebouwen en het moet gezegd, de combinatie met de moderne hoogbouw heeft goed uitgepakt.
Van Melbourne wordt gezegd dat het een creatievere vibe heeft en dat moet zich dan uiten op kunst- en culinair gebied. Dat hebben we vandaag echt gezien, het aantal koffietentjes en restaurantjes lijkt duidelijk groter dan dat van Sydney en de streetart is prominent aanwezig. Niet altijd mooi, soms spuuglelijk, maar wel de uiting van creatieve geesten.

StreetartACDC LaneHosier LaneHosier LaneStreetart

Maar in Sydney kun je aanwijzen wat het centrum is en in Melbourne eigenlijk niet. Het CBD (Central Business District) heet het dan, maar dat is groot. Echte symbolen heeft de stad niet. Dat maakt het toch een beetje ingewikkeld om de stad te duiden.

Doet niets af aan deze mooie dag (ook al begon deze behoorlijk grijs en nat). We eindigden deze in de Queen Victoria Market. Een supergezellige ontmoetingsplek van de Melburnians, waar je alles kunt kopen.

Queen Victoria MarketQueen Victoria MarketQueen Victoria MarketQueen Victoria Market

En kijk eens! Daar is dan ook nog het zonnetje.

Skyline Melbourne vanaf Queen Victoria Market

1. Magda Roseboom:
    7 april 2024
    Mooie stad zeg en prachtige gebouwen .

Jouw reactie