De edelsteen van Milford

16 februari 2024 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

MILFORD  SOUND - De lucht was blauw en de zon scheen in Milford Sound en het regende dus niet. Onwaarschijnlijk maar waar. Waar Nederland te maken heeft met gemiddeld 850 millimeter regen per jaar, ligt dit getal in de Milford Sound op een onthutsend niveau van 6813. We hadden geluk vandaag, mogen we wel zeggen.

04a Te Anau - Milford SoundMilford Road

Gisteren kwam er een flink aantal millimeters regenwater bij. Het was ook in Te Anau te merken, een groot deel van de dag was er kletterende regen en de Homer Tunnel richting de Sounds was beperkt open. We kwamen de tijd wel door met noodzakelijk gepruts (wasje doen, boodschapjes, tanken) maar uiteindelijk kwamen we hiervoor niet naar Nieuw-Zeeland.

Lucky guess
We moesten vorige week een gokje wagen, toen we een tocht in de Sounds gingen plannen. Vrijdag zag er redelijk uit, maar wat zegt zo'n voorspelling nou helemaal? Maar het werd naarmate de dag dichterbij kwam, steeds helderder. Dit was een lucky guess, met de nadruk op 'lucky'.

weer milford

Milford Sound ligt in de Fiordlands en dat maakt het een beetje verwarrend want fjorden en sounds lijken erg op elkaar. Een sound ontstaat door riviererosie en een fjord door een gletsjer. Tomato-tomatoe, zeker als je weet dat de Milford Sound is ontstaan door een gletsjer en dus eigenlijk een fjord is.

Relaxed
Feit is dat het een spectaculair gevoel geeft om hier te varen in deze inham van 22 kilometer, langs watervallen die omlaag vallen langs de torenhoge rotswanden. Het water is hier 100 tot 450 meter diep

De toeristenindustrie spreekt over een verborgen geheim dat wacht om te worden ontdekt, maar nergens wordt zoveel gewaarschuwd voor verkeersdrukte, als juist hier. Het toerisme loopt hier de deur plat, maar -dat moet gezegd- heeft het aangezicht niet vernield. De sfeer was relaxed. Ook aan boord van The Gem of Milford (De edelsteen van Milford), de catamaran die ons comfortabel vervoert. Het is geen klein schip, maar we hadden toch het gevoel de Sound voor ons zelf te hebben.

The Gem of MilfordMilford Sound: Bridal Veil FallsMilford Sound: Bridal Veil FallsMilford Sound: Bridal Veil FallsMilford SoundMilford Sound: Stirling FallsBowen FallsMilford Sound: Harrison CoveMilford Sound: Stirling Falls

State Highway 94
Het is niet trouwens niet alleen de Milford Sound zelf, waar je ogen tekort komt.

Het is ook de weg tussen Te Anau en Milford Sound die dit deel van het land zo geliefd maakt. Zoveel mooie tussenstops: Lake Gunn, Mirror Lakes, The Chasm en Monkey Creek.

Bij deze laatste tussenstop werden we vermaakt door de kea's, olijfgroene papagaaien. Deze zien er koddig uit maar het kunnen ook verwoestende slopers zijn. Ruitenwisselbladen, rubbers van ramen van campers... niets is heilig en niets is veilig.

Homer TunnelHomer TunnelDSC06819Monkey Creek: de KeaLake GunnMirror Lakes

State Highway 94 hoort tot de drukste van het land, maar het is absoluut niet te merken. Bij de Homer Tunnel, de trechter tussen het Zuidereiland en de Sound, staat een rijtje auto's, maar meer ook niet.

Homer Tunnel
De Homer Tunnel is 1,2 kilometer en gaat dwars door de Darran Mountains. De tunnel is nauwelijks verlicht, heeft 1 rijbaan waar het verkeer bij toerbeurt doorheen mag. Je gaat er op 1270 meter hoogte in en je komt er op 945 meter uit.In 1934 startten vijf mannen met pikhouwelen met het graven en bikken, in 1953 werd de tunnel geopend voor publiek.

Het duurt even voor de verkeerslichten op groen gaan en we er doorheen mogen en dan toegang krijgen tot een fantastisch landschap.

1. Jose:
    😍😍
  2. F en J:
    16 februari 2024
    Wow, Lucky boys, wat een mooi weer. Foto's zijn weer Super.
  3. Hein cremers:
    16 februari 2024
    Prachtig en die boot tocht zo mooi ,
  4. Rianne:
    Supermooie foto’s. Dat was weer een mooie dag! Jaloersmakend😃
    Op naar de volgende….
  5. Petra:
    16 februari 2024
    Geweldig mooie foto’s! En wat een groot geluk met het weer. 🥰
  6. Vera:
    Prachtig!!!!!!
  7. Magda Roseboom:
    Prachtig!
  8. Maartje:
    16 februari 2024
    Wow…. Gewoon wow. We kunnen bijna niet wachten, maar dit staat ons ook te wachten deze zomer! Wat heerlijk om alvast jullie ‘voorverkenning’ te zien!

Jouw reactie